Allting är upp och ner. Jag är inte vän med min nya dator. Alldeles nyss slängde den bort mitt senaste blogginlägg. Klart det är datorns fel, sådana misstag gör väl inte jag.
Ringer till Sunderby sjukhus. Blir genast kopplad till den avdelning jag söker. Får prata med en kunnig och hjälpsam sjuksköterska. Är jättenöjd när jag lägger på luren.
Ringer Stadsvikens vårdcentral. Där börjar pladdret. Tryck 1 om du..., tryck 2, tryck och tryck. Jag hör jag bara hälften, men trycker på en siffra för att komma någonstans. Det blev naturligtvis fel. I ren desperation ringer jag 1177, där en vänlig person ringer upp vårdcentralen för att lyssna och ge mig rätt siffra. Hon säger efter att ha lyssnat på rabblandet: "När du med ditt ärende får 4 val att välja på trycker du 3, när du sen får 7 nya val, trycker du 2," Enkelt va! Klar och tydlig information från henne. Men man ska ju inte behöva ringa 1177 för att förstå information från Stadsvikens vårdcentral.
Nej, det är inte lätt att vara ålderstigen och halvdöv och vi är säkert flera med samma problem. Så därför har jag två förslag till regionen.
Telefonrösten säger med klar och tydlig stämma: Är du över 80, tryck 1 och du får tala med en sjuksköterska.
eller att man på vårdcentralens hemsida talar om vad alla valbara siffror står för så att man i förväg vet var man ska trycka. Smart va.


11 kommentarer:
Vårdcentralen dit min pappa hörde hade faktiskt ett särskilt nummer för äldre, där man inte behövde gå vägen över knappval. Det tog mig ett tag att hitta numret på hemsidan. Men fråga nästa gång du är där! Och om det inte finns så kan du hälsa att i Sjöbo i Skåne är det så fint ordnat och då kan de säkert hos er också. / annannan
Låter bra. Det ska jag berätta för min vårdcentral redan på måndag.
Håller med dig i allt.
Dessutom tycker jag att 1177 är det sämst utformade systemet. De som konstruerat det har aldrig testat det som en vanlig användare. Urkasst!
Detta evinnerliga tryckande, det kan göra en smått galen. Och det händer att trots att man tryckt rätt siffra så kan det ändå vara svårt att få rätt information. Man kan bli kopplad vidare både hit och dit. Till slut vill man bara skrika: Jag vill tala med en kunnig, vettig och framför allt, en LEVANDE MÄNNISKA!
Det var bättre förr.
Hihi! Tror bestämt det märks att du fortfarande är upprörd: "Värden".
Instämmer i allt. Vet inte hur många gånger jag fått börja om från början och till slut trycker på vilken knapp som helst! Ska man gissa ålder tro på den som utformat tryck-systemet? Ja, ingen över 60 i alla fall.
Illa! 1177 borde verkligen vara utformat för oss användare.
Håller med. Man blir så lycklig när man någon gång får tala med en levande människa. Men det blir alltmera sällan.
Klantigt av mig.
Det är säkert ganska ungt folk. Vi borde protestera, men jag har en känsla att ingen skulle bry sig.
Skicka en kommentar