Detta är min uppfattning och jag delar den.
(Alf Svensson)
Cirka 20 minuter tar resan till Sunderby sjukhus. Lika lång tid tar det att betala sin parkeringsplats, åtminstone när man är äldre och saknar vana med parkeringsautomaterna. Bilden visar min man i ljusa brallor som fick hjälp av yngre dam i blå klänning. Hon hade god syn och kunde läsa vad som stod på displayen. Vid den andra automaten stod tre äldre personer som tryckte på allt som gick att trycka på utan att det kom någon biljett.
Superseniorer, med andra ord 80-plussare, hänger inte med i de hastiga svängarna. Nu generaliserar jag, det gäller förstås inte alla, men ny teknik har satt många av oss på efterkälken. Vi borde protestera, gå i demonstrationståg, banka med våra käppar och skrämma slag på beslutsfattarna. Lite mera hänsyn från samhället till oss som är "nära himmelriket" vore väl inte helt fel.
En dag i förra veckan kunde jag inte betala mina räkningar. Mina konton var låsta, jag hade misskött mig och inte besvarat några frågor från banken. Jo, jag hade försökt, men mina svar godkändes inte. Tack och lov att den riktiga banken med levande personer fanns nära och kunde hjälpa mig direkt. Man blir faktiskt lycklig av att träffa en livs levande person som man kan prata med. Nästan kär!
Läste en insändare i tidningen där en kvinna berättade att hennes man blev utan fika på IKEA. Man måste både beställa och betala sitt fika med knapptryckningar på mobilen och det klarade mannen inte av.
Någon har roat sig.
Kom precis hem från stan. Mycket folk trots fotboll på teve. Men köerna vid "Bondens marknad" var långa och i stadsparken var många samlade eftersom det är Pridevecka. Vädret är på allas sida, sol och 20 grader. Kul också att fotbollstjejerna fick brons.
14 kommentarer:
Det har blivit mycket krångel och röra. Vi stod vid färja, finns och blir kortare väg än genom stadstrafiken. Folk som frågetecken och färjan hann gå. Systemet är uppbyggt på dag/jobbpendlarna så mer krångel för tillfälliga nöjeslystna. Jag blev riktigt förvånad att vi klarade det men biljetten tog tid på sig. Och vi hade igen alla pensionärer framför oss😉men nu kunde vi hjälpa så vi hann få vår (också pensionärer).
Och parkeringsautomater är så krångliga och samtliga med olika system så där vi bor måste besökare finna hjälp, numera frågar de jobbarna som byter rör i området och de hjälper dem.
Ett annat ställe, man ska "betala" och vara exakt med när man kommer men två timmar är gratis så det betalas tillbaka.
Och banken ja, alla pensionärer är penningtvättare, ja kanske finns nån hundraåring. Det otroliga är att de kan stänga och "ta" folks pengar, det skrevs i alla utskick förut men blev hårt kritiserat och skulle uttryckas normalare.
Hur äldre på hemmet utan anhöriga klarar sig är svårt att veta men de har väl "tryggheten" i "goda" män/kvinnor. Ja, det finns nog goda också.
Fem minuter vid en trilskande dator (eller annan modern apparatur) kan resultera i allt mellan osande eder, bortslitet hår, total-tappat självförtroende och/eller akut behov av (tröstande!) terapi. Men egentligen, precis som du skriver, varför gör vi äldre inte uppror? Varför låter vi oss tvingas att anamma all denna galna teknik? Som dessutom bara gör vårt samhälle mer och mer sårbart. Vi är som apatiska nickedockor.
Diskmedels(?)skummet i Stadsparkens fontän ser ut som fluffig vispgrädde. Åh, så roligt de sabbande vandalerna tyckte det var att se alla bubblor!
Digitalisering är ju bra, men går lite för långt ibland. Jag är priviligierad som har jobbat vid någon form av dator sedan tidigt 70-tal. Men jag blir också snurrig ibland. 1177 t.ex. är rätt uselt upplagd. Ologiska vägar för att hitta rätt ibland.
Monica: Gästparkeringar är ett krångel numera och äldre på "hemmet" utan anhöriga måste känna sig helt utanför samhället.
Annoica: Allt tekniskt som trilskas får en sansad och normalt lugn person att svära som en borstbindare. Varför svär just borstbindare förresten?
Visst borde vi ha en backup till det digitala samhället. När allt pajar så står vi där hjälplösa och kvidande med en liten vevradio och några burkar Bullens. Huvvaligen!
Bert Bodin: Då var du tidigt ute. Vi hade någon form av matrisskrivare hemma på 80-talet, men en riktig dator hade vi först i mitten på 90-talet tycks jag minnas. 1177 borde vara enkelt att använda för alla.
Efter över tio år i det likaså digitaliserade och högteknologiska Frankrike kan man inte låta bli att förundras över hur Sverige valt så ensidig tilltro tlll datorisering av precis allt. Utan personnummer (som man som återvändande svensk kan få vänta i månader på att få återaktiverat) är du absolut ingenting - du kan inte teckna mobil-eller internetabonnemang, skriva elavtal, köpa på kredit - du står helt utanför samhället i allt. Allt är dessutom kontantlöst och swish är ett måste. Liksom bank-id - det är ju inkörsporten till precis allt - bank, försäkringar, sjukvård, samtliga myndighetskontakter, t o m för att handla mat on-line. Gud nåde om man förlorar koden dit! Eller har för gammal dator eller mobiltelefon som inte har kapacitet att ladda ner det.
I Frankrike, med 67 miljoner invånare var man snabbare ute med digitala deklarationer och t ex körkortsförnyelse via nätet och många andra vettiga funktioner. Där fungerar inte körkort som id-handling så fransmännen lär sig att både förnya sitt id-kort och sina pass i tid - något som svenskar ideligen glömmer. Man betalar lika ofta med eurosedlar som med kreditkort - vissa restauranger och mindre affärer, framförallt på landsorten tar inte kort eftersom avgifterna till kortföretagen är för höga. Sinsemellan betalar människor varandra med sedlar eller - hör och häpna - med CHECK! Hantverkare betalas alltid med check, vissa myndigheter som t ex notarier likaså. För att teckna mobilabonnemang krävs intyg om bankkonto, din bostadsadress visar du genom elräkningen i ditt namn - allt på papper. Går strömmen där har du alltså flera back-uppmöjligheter, särskilt när det gäller kontantbetalning. Bankerna är bemannade hela dagarna, postkontoren där många sköter sina affärer likaså. Och varje liten ort med självaktning har också sitt eget skattekontor som hjälper till med deklarationer, skattefrågor och allmän information. Varje by har också sitt eget borgmästeri - typ kommunhus - dit man vänder sig för all hjälp med övriga samhällsfrågor. Posten kommer två gånger om dagen, morgon och eftermiddag, soptömning sker varje dag. Husläkaren som alltid är densamma har drop-inservice fram till kl 1800 och gör hembesök vid akut sjukdom. Väntetid för t ex en höftoperation är ca 2 veckor, sjukhus- och specialistläkarbesök inom 2-3 dagar, ofta samma dag. Skriver om detta för att visa att den franska samhällservicenivån är mycket hög - digitaliserad där det underlättar men mänskligt bemannad där det är nödvändigt. Så man behöver inte bli kär i en banktjänstman när man får hjälp. Men parkeringsautomaterna är på sina ställen lika krångliga som här!
Min son har tagit min bil till Luleå för att byta ruta. I veckan var han till tanläkaren med sin son som skulle dra ut en tand. Han betalade parkeringen med en app. eftersom han inte är 50 än. Då han kom ut satt det en lapp på rutan felparkering 450 kr. I appen hade han reg.numret på sin bil men nu hade han ju min. Det kan bli fel trots att man är laglydig.
Monet: Lyckliga fransmän, åtminstone när det gäller tillgång till läkare och väntetider för operationer. Där har vi mycket att lära. Vi lever i ett skrämmande sårbart samhälle.
Beträffande körkort så är det knappast giltigt som leg här längre. När jag förnyade mitt bank-id var jag tvungen att ha ett id-kort som legitimation.
Lennart: Väldigt tråkigt att din son fick punga ut med 450 kronor. Men jag kan inte låta bli att skratta. Även unga män runt 50 kan klanta till det.
Lider med IKEA-gubben. Själv slutade jag gå till Max, då det inte längre går att beställa manuellt, utan via skärmar vid ingången. Man ska välja bland tusentals burgarsorter, olika menyer, drycker, tillbehör m m genom att scrolla, trycka, bekräfta fram och tillbaka och sedan betala via telefonen. Skärmarna är dessutom skapade efter genomsnittlig "svensklängd", så med min 1,50 vid strumplästen och min grumliga syn är den processen mer än jag klarar av.
För övrigt är det gott att upptäcka; åtminstone när det gäller vissa saker verkar inget vara nytt under solen. På mitten av 80-talet brukade dåtidens ungdomar roa sig precis på samma sätt i fontänen framför Tingshuset i Lycksele, minns jag.
Då måste jag också avstå från Max. Vilket påhitt. Hoppas att dumheterna inte smittar till andra lunchställen och fik.
Så där skummig är fontänen i stadsparken varje år, någon eller några tycker det är kul.
För några år sedan, när Halmstad hade installerat ny parkeringsautomat vid slottet, stod jag hur länge som helst och hjälpte människor att lösa mysteriet med dessa appar som skulle installeras hit och dit, allt för att kunna betala sin parkering. Sååå många äldre-äldre som hade problem med detta och jag övervägde att börja arbeta som "p-automatinformatör" .., 5:kronor i avgift så fixar jag det åt den som har bekymmer.
Ja, inte en tokig bi-inkomst ,-). Fortfarande händer det att vi får bistå i nöden.
Det är likadant med elstolpar och laddare, men där är det vi som har problem. Hittills har Tesla den allra enklaste versionen, men det är inte överallt vi icke-teslaägare har tillgång till deras laddstolpar.
Elisabet: Vi behöver "p-automatinformatörer." Skulle faktiskt kunna ge en bra inkomst till den som vill jobba med att hjälpa gamla ovana och skumögda pensionärer. Vi är ganska många och väldigt vanliga utanför lasarett och andra "populära" byggnader.
Skicka en kommentar