måndag 1 mars 2010

Vi vänder norrut

Luleå är min hemstad sedan 47 år tillbaka. Jag minns så väl den vackra junidag, när vi åkte norrut med vår gamla Volvo Duett efter flytten från Stockholm. Äkte mannen hade fått förflyttning till Luleå och jag följde med i den fasta förvissningen att det skulle ordna sig med jobb för mig också.
-
Det var bostadsbrist och vi tvingades hyra ett gammalt hus i Norra Sunderbyn för att ha någonstans att placera vårt bohag. Huset hade en vedpanna i köket och jag fick laga mat på en elektrisk platta. Vattnet i brunnen var odrickbart och mannen fick hämta vårt dricksvatten från sitt jobb på Televerket.
-
Häruppe kände jag absolut ingen, och första tiden i Norra Sunderbyn vandrade jag, med växande mage, mellan rum och kök i det ruggiga huset och längtade mest efter att få komma därifrån.
-
Två månader innan första barnet kom, köpte vi en lägenhet i Luleå och här har jag tillbringat de flesta av mina många levnadsår. Det är en utmärkt stad att leva i och jag har aldrig ångrat att vi flyttade hit.
-
Trevlig måndag!

1 kommentar:

Annica sa...

Hej väninnan! Vilken tur att Televerket flyttade din make (och dig!) hit upp till norr! Jag är så tacksam så jag funderar på att skicka ett tackkort - men gamla, rejäla Televerket finns ju inte längre. Och Telia Sonera bryr sig nog inte.
:o(