tisdag 23 mars 2010

Nytt från Bryssel

Dekorativ EU-medborgare
-
Det här skrev jag för 13 år sedan till min bror i ett försök att vara rolig. Brodern, som då fyllde 50 år, är en skäggig man och en stark motståndare till Sveriges medlemskap i EU och den makt EU har över medlemsstaterna.
-
Nytt från Bryssel.
Från Bryssel meddelas att Europakommissionen i dag tagit ett beslut som får betydelse för de män i EU-länderna som låtit skägget växa fritt. En kvinnlig arbetsgrupp inom kommissionen har tagit fram ett förslag, som i sin helhet godkändes. Förslaget innebär en behövlig uppfräschning av Europas manliga befolkning.
-
Ett EU-skägg får aldrig vara längre än 5 cm och bör ha en densitet av 200 strån per kvadratcentimeter. Det ska kammas med bestämda tag och fluffigt dekorera EU-medborgaren. För att den nya lagen skall efterföljas avser EU att utbilda ett stort antal dignitärer som med linjal och sax ska se till att reglerna efterlevs.
-
Jultomten lämnas utanför EU:s regelverk tills vidare, men bör i framtiden kallas Euro-Claus.
-
Gudstjänsterna i resp. EU-land bör avslutas med ett unisont Hallel-EU-ja. Denna gemensamma europeiska slutkläm bör ena olika religioner inom EU och överbrygga religiösa konflikter.
-
Även påven har mumlat någonting i skägget, som man tror vara ett ja till förslaget.
-
Det var allt för i dag från EU. Nästa vecka kommer nya direktiv.
-
Slutsvamlat från mig. Hej!

4 kommentarer:

Annica sa...

Gunnel, du är rolig, du! Euro-Claus var mycket fyndigt.

Yvonne sa...

Sanslöst kul!Hahaha!

Anders sa...

Jag har redan en kommissionär här hemma som vaktar min skägglängd, nämligen min fru.

Alla vill ju bli miljonärer. Vad folk inte tänker på är att med Euro blir det c:a 9 gånger så svårt. Ett argument som verkligen tål att tänka på!

Gunnel sa...

Anders, du har så rätt. Hade jag tänkt på att så få kan bli miljonärer, så hade jag inte röstat dit oss. (Allvarligt talat kommer jag inte ihåg hur jag röstade).