söndag 1 november 2009

Vänskap.


Riktiga vänner ska man vara rädd om. Det har man vanligtvis inte så många, såvida man inte finns på Facebook.
-
Min bästa väninna och jag har under 36 år haft stor glädje av vänskapen. Vi har haft många allvarliga samtal om livet och döden och verkligheten runt omkring oss. Vi har förfasat oss över tidens utveckling på det sätt man gör, när man tillhör den äldre medelåldern eller yngre ålderdomen.
-
Men mest av allt har vi delat en sorts humor, som vi utvecklat under många år och vars allra mest bisarra uttryck inte kan skrivas ner i en blogg.
-
Det jag däremot kan skriva om är den period under 80-talet, när vi skickade vykort och brev av allehanda slag mellan varandra. Åtskilliga är de alster av prosa, dikter och rim som finns i våra lådor.
-
För att ge ett exempel så skickade väninnan mig ett helvitt vykort som föreställde ett konstverk och som hon gett titeln "Mitt samvete".
-
Jag svarade henne med följande rim:
-
Jag sitter vid mitt skrivbord och tittar på ett kort,
ett vitt, och utan mönster, som du, min vän har gjort.
-
Med penna svart som kolet i neder vänster kant,
står två små ord som skänker med huvudbry, konstant.
-
Du säger ogenerat, "Jag är en ädel mö.
Min själ har inga fläckar, min själ är vit som snö.
-
Ack nej, jag tror dig inte, ej ens till två procent,
för vill du vara ärlig, så nog har det väl hänt.
-
Att tanken stilla flyktat mot syndfullhet ibland,
så själen har nog mörknat och frätts av tidens tand.
-
För Belsebub och Eros två mytomspunna män,
kan ställa till så mången kan missa himmelen.
-
Men jag tror att vår Herre, om nu en sådan finns
vill fylla upp sin himmel med alla sorters kvinns.
-
Så även svarta själar, melerade och små
och gråa som min egen ska nog få plats ändå.
-
Så slutar versen och så slutar jag för i dag.
-

1 kommentar:

Annica sa...

Kära väninna sedan 36 år! Jag uppskattar vår vänskap enormt. Tänk så roligt vi haft - och fortfarande har! Av de människor jag känner är det dig jag skrattar mest och hjärtligast med. Men det är också med dig jag har de allvarligaste och djupaste samtalen. Trots alla dessa år med daglig kontakt (undrar hur många timmar totalt som filibustrarna har pladdrat?) så har vi alltid något att prata om, tycka till om, förfasa oss över eller glädjas åt. Jag önskar att vi hade 36 år till att vårda vår vänskap. Du är en gåva! Tack min vän!