måndag 16 november 2009

Grammofon

Min grammofon var av enklare slag.
De som är födda på 50-talet och senare kan aldrig förstå vår generations längtan efter att få lyssna till musik. I mitt barndomshem fanns bara en radio och den sände mest föredrag och nyheter. Radion var till för utbildning och uppfostran och inte för underhållning.
-
En glädjekälla var Radio Luxemburg, där man kunde få in dåtidens popmusik, som t ex Blueberry Hill, Carolina Moon, Vaya con Dios och andra smäktande låtar som var populära.
-
När jag började jobba på Kommunalkontoret och fick den facila lönen av 600 kronor per månad, köpte jag en stor och stilig radiogrammofon. Den såldes till reapris på Burvalls pappershandel och till den hörde ett antal stenkakor eller 78-varvare som de också kallades.
-
Jag förstod inte att det billiga priset berodde på att stenkakorna var på utdöende. Jag har aldrig, varken nu eller då, lyckats hänga med i den nya tekniken.
-
Min grammofon var en snygg möbel och inuti den fanns en skivväxlare och tonarm med stift. Man kunde lägga 10 plattor ovanpå varann. När en skiva var färdigspelad trillade nästa ner för spelning. Jag hade skivor med Les Paul och Mary Ford, Ella Fitzgerald, Dean Martin och flera andra som jag nu glömt.
-
Den fina möbeln blev snabbt omodern, den vitmålades och blev till slut ett leksaksskåp till sönerna. Vad som sedan hände med mina stenkakor är höljt i dunkel, jag har faktiskt ingen aning.
-
Tack för i dag!

3 kommentarer:

Annica sa...

I min familj hade vi en kombinerad radio, grammofon (endast för 78-varvare) och trådspelare (en nymodighet på den tiden) av märket Luxor. Det var en ganska snygg möbel, men egentligen alldeles för stor och klumpig för vårt lilla vardagsrum.

Under den första tiden ville alla barn i grannskapet vara min kompis för chansen att få prata in i en mojäng som kallades mikrofon, pratet fastnade på den tunna silvertråden och, simsalabim, kunde man höra sin egen röst. Rena rama trolleriet. (Trådspelaren blev dock ingen långvarig succé, ganska snart ersattes den av bandspelaren.)

En gång när min morfar var på besök chockade min mamma honom genom att spela in hans högljudda snarkningar. När han fick höra "timmerstockarna" blev mycket blek och sa att han aldrig skulle sova mer...

Lennart sa...

Den där radion för utbildning och uppfostran hamnade sen på mitt rum som gitarrförstärkare.
Fortfarande spelades radio Luxemburg, men nu var det Living doll med Cliff Richard. Jag förstår nu att jag är yngre än min storasyster!

Yvonne sa...

Gjorde ni inte blomkrukor av skivorna?Det gjorde vi.Perfekt med hål i botten,när man värmt och format dom över en burk.