lördag 14 november 2009

En gåva i retur


En gång för länge sedan köpte jag en oönskad julklapp till mina bröder. Vår far hade köpt en radiogrammofon som man kunde spela vinylskivor på. Vad kunde då passa bättre än att ge sina småbröder en skiva till julklapp.
-
Sagt och gjort! Jag gick till Burvalls pappershandel, som var den enda affär i vår närhet som hade skivor. Utbudet var inte alltför stort. Jag lyckades i alla fall hitta en skiva med Tosse Bark och en med Towa Carson, slog in den i vackert papper och väntade på julafton och på gossarnes tindrande ögon.
-
Men utan att jag märkt det, hade gossarna blivit tonåringar och lämnat barnvisorna och schlagern bakom sig och nu gällde bara Spotnics och Hep Stars. Presenten mottogs med ogillande miner och kritik riktades mot systern som ingenting begrep. Under de år som gått sedan dess, har jag då och då fått uthärda gliringar om den misslyckade julklappen.
-
Döm om min förvåning när jag vid min födelsedag 2008 uppvaktades med stiliga ljusstakar och de två gamla vinylskivorna med Towa och Tosse. Skivorna har alltså funnits hos bröderna i 50 år och var välspelade och repiga så någon har tyckts om dem i alla fall.
-
Nu finns de i väl förvar hos rätt person.
-
Trevlig lördag!

6 kommentarer:

Annica sa...

Tonårsbröder kan nog vara väldigt kräsna - och krävande. Men vad vet jag - som är lillasyster?

En jul för mycket länge sedan fick jag av mina två retsamma storebröder ett bamsestort paket, vackert inslaget. Med bubblande förväntan började jag öppna den spännande julklappen. Och vad fann jag? Jo, inne i paketet var det ett mindre paket och i detta ett mindre paket.. Och så vidare.

Till slut hade klappen krympt till en pytteliten ask... innehållande en rostig spik. Usch, vad jag var besviken! Men så småningom överräckte lustigkurrarna även en riktig julklapp. Tur för dem!

Anders sa...

Förutom Burvalls fanns det faktiskt en annan skivaffär i Malå på den tiden. På Uddvägen, i ett garage hos någon som hette Söderström(?) kunde man köpa Niel Sedaka, Fats Domino m fl som inte Burvall ville ta i med tång ens. Hur laglig och officiell den affären var vet jag inte, men eftersom du inte visste om den förmodar jag att den var oerhört skum.

lennart sa...

På uddvägen i malå hette dom cederlund, dom hade skivor med det senaste, men skivorna som gunnel köpte dom var bara till henne själv, det var varken larz-kristerz eller mozart.
Det är inget fel att glömma....

Gunnel sa...

För mig går det bra med både Larz-Kristerz och Mozart. Uddvägens musikaffär har jag aldrig hört talas om.

Lennart sa...

Har konsulterat Georg ang skivaffärer i Malå för länge sedan. Han som sålde grammofonen hette Palle Bergström och hade affär på Storgatan. Det var nog där Tova och Tosse köptes, Burvalls hade inte skivor. Bergström flyttade senare till Uddvägen där han hade en liten affär hemma. Någon minns bättre än någon annan...

Gunnel sa...

Det är möjligt att Georg har rätt. Han brukar ha det. Men jag är helt säker på att jag köpte min radiogrammofon som såg ut som en möbel och som det bara gick att spela stenkakor på hos Burvall.