lördag 28 november 2009

Lördag i stan


Normalt åker vi inte till stan en lördag. Men nu saknade vi elektriska ljus till en el.stake och dessutom ville vi se Luciakandidaterna uppträda på Kulturens Hus.
-
Det var trångt och fullt med folk överallt i stan. Något land söderut hade skickat hela dragspelsklubben till Luleå. Vid varje galleria stod en vantförsedd dragspelare och kämpade med tango eller vad det nu var.
-
Luciakandidaterna sjöng och presenterade sig själva med namn, vad de sysslar med på dagarna och sina fritidsintressen. Jag blir så imponerad med vilken lätthet och naturlighet dessa tjejer uppträder. De verkar inte besväras av blyghet och rädsla.
-
Själv har jag alltid varit blyg. Bara vid de tillfällen när jag var på någon kurs i postens regi, fick jag pulshöjning av att säga två ord. Mitt för- och efternamn. Krävdes något mera blev jag röd i ansiktet och fick hjärtklappning.
-
Den tiden är nu förbi. Nu är jag gammal och tuff och vågar skriva nästan vad som helst, där jag sitter alldeles ensam framför datorn.
-
God Lördag!

1 kommentar:

Annica sa...

Dagens ungdom är mycket mer framåt än vad vi var. De har en säkerhet som känns helt naturlig. Titta t ex på Idol-aspiranterna, så duktiga de är. Flickebarnet Tove, med flera, som utan vidare hänför en publik på 12 000 personer. Inte illa! Finns säkert etablerade artister som skulle misslyckas med den uppgiften.