söndag 26 september 2010

Septemberblues

Sommarens sista rosor.
Bilden tagen 26 september.
-
Nu är det gjort! Vi har plockat in utemöblerna. Burit in dem genom trånga dörrar, uppför trappan, dragit ner en knarrig pinnstege från vinden och burit upp gräsklippare, grill, plaststolar, bord och krukor. Detta gör vi varje år en lämplig söndag i september och svär på att det här är sista gången. Nästa år ska vi...
-
Men nu är det gjort och det är både skönt och vemodigt. Av alla våra fyra årstider springer sommaren och hösten iväg allra snabbast. Nu väntar en kort period av snö och halka innan det är dags att plocka fram grillen igen.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag är chockad över hur snabbt tiden går. Snart oktober, sen kommer julen och ett nytt år och jag blir äldre och äldre i en takt som är skrämmande.

Optimistisk jordgubbsplanta.
Bilden tagen 25 september.
-
Jag avslutar med en bön till tiden: "Stanna ett slag och vänta på mig, jag orkar ej hänga med." (Den sista meningen låter som om den stulits från en schlagertext och det är nog inte otroligt).
-
Söndagshälsningar!


5 kommentarer:

Annica sa...

"En kort period av snö och halka." Kort period??? Det är något jag har missat här.

Nallarna kan ju tycka så eftersom de går i ide under den jobbigaste tiden på året. Men vi stackars människor är vakna och ska genomlida snön och halkan. Nallar är väldigt smarta djur.

Det vore härligt om vintern var lika kort och gick lika fort som sommaren. Men icke så.

Lennart sa...

Varför ställer folk in grillen när det blir höst och vinter? Om det är 30 grader kallt blir kolen alldeles röd av den syrerika luften. Vi grillar året runt.
Året runt tror vi även på Skellefteå AIK även om vi nu måste gratulera luleåfnasen till de tidiga framgångarna.

Peter sa...

Idag avnjöt jag en mogen jordgubbe från vår trädgård, igår avnjöt jag en perfekt spelad match av Sverige bästa lag, idag har dock hösten kommit, gårdagens +20 har blivit dagens +10 och blåst.

Yvonne sa...

Jag har grillen ute året om.Jag har den ju under tak på altanen.Använder den faktiskt på vintern ibland också.Så himla besvärligt att dra allt upp till vinden.Som tur var har jag en boda för mina krukor,gräsklippare,skottkärra och diverse möbler.

Gunnel sa...

Annica: Vid min ålder är alla årstider för korta.
Lennart: Vi kanske får plocka ner grillen igen. Dessutom vill jag påpeka att jag inte är ett fnas.
Peter: Vi bor långt norrut som du vet.
Yvonne: Vi borde också ha skaffat en boda, men nu känns det lite för sent.