måndag 13 september 2010

Förändringens tid

Mycket har förändrats och förbättrats under mitt vuxna liv och gjort vardagen lättare. Jag lämnar den tekniska utvecklingen utanför. Där har det hänt så mycket och så snabbt att det står utanför min begreppsvärld.
-
Jag börjar med FRYSSKÅPET. I starten av vårt gemensamma liv, hade vi bara kylskåp. Djupfrysta varor fanns det inte mycket av, så vi köpte våra ärter och morötter på burk. De var bleka och fadda och smakade plåt, men var förhoppningsvis nyttiga ändå. I dag är frysen absolut oumbärlig.
-
Sen har vi DEODORANTEN. En produkt som gjort oss nästan stinkfria. Innan den kom fanns det något som hette "Yaxa stick" och talkpuder som hjälpte för stunden. I 50-talets nylon- perlon- och terylenekläder satt svettlukten kvar trots tvätt. Finskjortan kunde var svettblöt ända ner till midjan på den stackars nervöse gossen. I dag luktar vi alla underbart tack vare de nya verksamma deodoranterna.
-
Affärernas ÖPPETTIDER. I dag har vi som bor i tätort möjlighet att handla matvaror vid vilken tidpunkt som helst. Det är bra men gör oss till dåliga planerare.

Det finns säkert en hel del med större betydelse för en förbättrad vardag, men det är måndag i dag och tänket är inte på topp så jag slutar här.
-
Hej!

9 kommentarer:

Annica sa...

Lyckliga ni som hade kylskåp! När jag blev sambo för en massa år sedan så hade vi inget kylskåp. Mannen förde med sig en frys, men den gick ju inte att förvara mjölk och andra dagligvaror i. De lade vi i en hink som firades ner i en brunn.

Förresten hade vi inget varmvatten heller. Det var bara att ta kallvatten och värma på spisen. Men det uppvägdes lite av att kallvattnet kom från en källa och var helt underbart gott att dricka. I huset vi hyrde fanns inte heller badkar eller dusch, utan vi fick gå till ett hus något hundratal meter bort när det var dags för badning.

Mycket har förändrats sedan vi var unga. Och vi pratar ju inte om Hedenhös tid. Eller... gör vi?

Gunnel sa...

Bodde ett tag i Norra Sunderbyn och saknade allt. Även brunnen hade dåligt vatten, så mannen fick hämta dricksvatten på jobbet. Har en känsla att ditt omoderna liv med sambon också levdes i Norra Sunderbyn, vid ungefär samma tid.
Hedenhös...ja kanske.

Lennart sa...

Ni slipper iallafall ljudet. Här ovanför tränar F 21 nästan varje dag. Idag har dom övat lågflygning efter sjön. Vi satt och rensade lingon och dom skakades rena direkt.
Eftersom dom tränar för utlandsuppdrag så måste väl det här området vara mest likt Afganistan. Nog för att vissa av oss ser ut som talibaner och att det tidigare även funnits tallibarn i området så kunde dom väl någon gång träna över Luleå. Jag hade kylskåp i lägenheten i Västerås så det så!

Gunnel sa...

Lennart: Du är rolig! Jag har fnissat hejdlöst åt att F 21 rensat dina lingon. Ibland hotar försvaret med att de ska lägga ner F 21, men när man nu vet att de kan göra sig nyttiga i lingonrensningen så blir det nog inget av de planerna, hoppas jag.
Jag sitter framför datorn i kväll för hela kvarteret är utan TV. Ganska skönt, faktiskt!

Peter sa...

Hur går det då med tv-soffan? Eller har ni varsin dator istället?

Kanske F21 kan användas till fler samhällsfunktioner? Lennart kanske kan ställa ut en badtunna och få gratis jacuzzi?

Lennart sa...

Jo Peter jag har badtunna men fotogenjacuzzi är ingen höjdare!

Gunnel sa...

Jag sitter framför datorn. Vad Nisse gör på den nedre våningen har jag ingen koll på.

Kom just på att jag köpte en skiva med Frank Sinatra på Återvinningen för 10 kronor, Den ska jag lyssna på just nu, för här stör inte F 21.

Annica sa...

Vi bodde i Södra S. på Hedenhöstiden.
Här är en tilö som skrattat gott åt F21:s lingonrensning. Undrar om den fungerar på alla bär? Och svamp? Lägg inte ner F21 - här finns outnyttjade insatsområden.

Annica sa...

Till ska det vara. Ska sanda tangenterna.