söndag 12 september 2010

Prestationer

Bland kommentarerna på mitt förra blogginlägg, kom det fram att brodern blivit distriktsmästare i abborrfiske i Västerbotten 2010.
En annan kommentar kom från sonen som i mitten på 80-talet blev distriktsmästare i volleyboll hela två gånger.

När min äkte man läste kommentarerna kom han att tänka på sin egen idrottsliga karriär i Bure IF. Han sprang 100 meter på 12,5 sekunder och det mina vänner är knappt 3 sekunder långsammare än Tyson Gay. Han hoppade 5,85 i längd, vilket bara är en dryg meter kortare än svenska damrekordet. Under samma period på 50-talet tävlade även den sedermera berömde författaren P O Enqvist för Bure IF. Han hoppade 1,95 i höjd och var lagets stora stjärna.
-
Själv kom jag tvåa i en skidtävling när jag var 8 år. Bragden falnar något när man vet att min enda medtävlare i den yngsta klassen var min 7-åriga kusin. Jag kommer ihåg att vi efter tävlingen fick en semla som någon person tyvärr hällde varm mjölk över. Så var den dagen och semlan förstörd.
-
Det får bli allt för idag!
-
Hej då!


11 kommentarer:

Lennart sa...

Även jag anser att en semla förstörs om man häller mjölk över den.
Måste också berätta lite om Mellanström. Byn ligger vackert mellan sjöar i Norrbottens inland. Genom byn rinner Skellefteå (aik) älven. Trots det finns det inga kameler där utan renarna som strövar omkring tillhör renskötare i Västra Kikkejaure sameby.

Yvonne sa...

Nog kan du vara stolt över dina nära!!
Minns dom förskräckliga skidtävlingarna i skolan.Pest och pina.Skidor ville jag åka i backar och helt på mina egna premisser.

Annica sa...

Får man kalla badminton med nära och kära hemma på gräsmattan för en idrottsprestation? I så fall har jag presterat.

Anders sa...

I tävlingssammanhang har jag företrätt Malmbergets schackklubb, Gällivare schackklubb och på senare tid Skellefteå schackklubb. Spelade t o m SM 1977 och 1979, dock utan större framgång. Övergången från Malmbergets SK till Gällivare SK kostade klubben en starköl på puben i Gällivare om jag inte minns fel. Det du Zlatan!

Gunnel sa...

Lennart: Hela Arjeplogs kommun ligger väl vackert. Men älvar ska inte behöva heta (aik).
Yvonne: Jag tyckte nog brännboll var värre än skidor.
Annica: Man får kalla det vad man vill. Du var säkert lysande.
Anders: Att du har spelat SM gör mig otroligt imponerad. Det är ju fantastiskt att komma så långt även om framgången uteblir. Schack blir man väl bara bättre och bättre i ju äldre man blir.

Anders sa...

Arjeplog: En kommun med ca 3000 innevånare och 9000 sjöar. Vad bråkar man om? Jo, fiskerättigheter. Varför inte dela ut tre sjöar per medborgare?

Schack: Bättre och bättre blir man ju mer man tränar i unga år. Egentligen en konditionssport, man måste kunna koncentrera sig länge utan att bli trött.

Lennart sa...

Jag har gjort ett stort arbete i em. Har styckat och paketerat 2 renar som jag köpt av en renskötare i Släppträsk. Det tog 4,5 tim fast jag naturligtvis haft hjälp av frun.
Såg i tv att landstinget inte ska betala för Viehe i Mellanström. Vad skulle hända om dom drog in bidraget till teatern?
Hä lönsch int bry se!

Anders sa...

Pappa Sven lärde mig en gång att spela schack. Vi spelade tills han började förlora. Sedan spelade vi inte så mycket mer.

SM: Jag spelade aldrig om bucklan, höll till lite längre ner i ambitionerna. Men kul hade vi!

Gunnel sa...

Koncentrationen blir bara sämre och sämre med åren har jag märkt. Virrar ofta omkring i huset utan att komma ihåg vad jag nyss tänkte göra i huset.

Dras bidraget till Norrbottensteatern in då blir det nog ett ramaskri eller ett Luleskri.

Gunnel sa...

Kunde fadern spela schack? Det har jag aldrig sett honom göra.

Anders sa...

Jo, pappa kunde reglerna och visste hur man flyttar pjäserna. Sedan i ungdomen slog jag kompisarna från Springliden. Med rätt ledning kunde jag nog ha blivit ganska skicklig med tiden. Men det är ingenting som jag funderar över idag.