söndag 19 september 2010

Innan dagen är slut

Nu har jag röstat. Med lätthet till kommunen, med stor vånda till Landstinget och med förtröstan till Riksdagen.
-
Jag bor i ett segregerat område. Det är alldeles sant, för det har sagts i ett TV-program. "Vad ska ni göra åt de segregerade områdena från Rosengård i söder till Hertsön i norr", frågade reportern politikerna. Vad de svarade vet jag ínte, men antagligen några till intet förpliktigande floskler i stil med: "Vi ska se till att utanförskapet bla-bla-bla."

Segregation betyder enligt Wikipedia åtskiljande av folkgrupper. Hos folk i allmänhet betyder det nog ett område där det bor många invandrare, där man är lågutbildad, har dåliga betyg, tjänar sämre om man råkar ha ett jobb och gör mera sattyg än i andra noblare områden. Segregerade områden får nästan bara negativa omdömen.
-
Jag lär alltså bo i ett segregerat område. Välkommen på studiebesök!
-
Innan dagen är slut vet vi vem som blir statsminister! Det är bara att gratulera den personen, för han/hon fick mest röster i ett demokratiskt val.
-
Hej!

2 kommentarer:

Thomas sa...

Tack för inbjudan!

Anonym sa...

Hertsön är inte ett segregerat område men löper risk att bli. När man tar emot invandrare måste en hel stad hjälpa till och inte bara ett område. Gör man det så tror jag att integration kan lyckas.