söndag 5 september 2010

Läst i "Norran"

Stig Lindberg, född i Västerbotten, död sedan många år tillbaka, välkänd keramiker och representerad på världens allra främsta museer, dög inte i sitt eget hemlän.
-
På "Allstar" i Skellefteå finns hans berömda väggrelief "Fåglar, blommor, frukt" att beskåda. Eller fanns. Husägarna tyckte inte att konstverket passade utan byggde över konsten med en röd panel och satte en platt-TV på väggen istället.

Domino av Stig L.
-
Korkat? Ja, det tycker jag! Lindbergs konst är av den sort som man blir glad av och ingenting man ska gömma bakom en TV, vars program man inte alltid blir så glad av. Men konst är inte lätt att förstå. Det är kanske någon form av konst att gömma konsten.

Lindbergs hästar.


Tyger.



Lindbergs porslinsdekorationer, vaser och figurer finns i många hem och till och med i mitt. Hans designade tyger, reliefer och vissa figurer går till höga priser på auktioner.
-
Slut!
-
PS. Tack för tipset, broder. DS.




5 kommentarer:

Yvonne sa...

Jag har en av S L:s hästar.Ska visa bild på den sen.

Gunnel sa...

Kul! Ser att hans hästar betalas mycket bra på Tradera.

Lybtar sa...

Vi gillar Stig men kan inte säga att jag tycker att allt han har gjort är fantastiskt.
Men det är ju så det är med konst. Smaken är som baken.

Annica sa...

Nu har "Allstar" gjort bort sig! Hade de inte hellre försiktigt kunnat ta ner reliefen/väggen och sålt den (dyrt!) till någon som förstått sig på konstverket.

Inte jag heller gillar allt Stig Lindberg gjort, men är väldigt förtjust i hans "Domino".

Gunnel sa...

Jag delar efternamn och födelselän med Stig L. men vi är inte alls släkt, tyvärr. Jag är helt enig med Lybtar och Annica om att man inte gillar allt han gjort och det är inte så konstigt eftersom karln varit så produktiv.
Men mycket är fint och jag tycker om hans kaffekoppar Röd aster och Blå aster bl a.