fredag 15 januari 2010

Den svenska tanten


Vad är det för fel på tanten? Många äldre kvinnor, som piffas upp i något TV-program, är alltid så rädda för att bli tantiga. Som om det vore det värsta som kunde hända. Veckotidningarna skriver ibland om att drottningen klär sig tantigt och det tolkas som något negativt.
-
Jag har fått en bok som heter "Tantvarning" och som talar om vad som är typiskt tantigt.
-
1. Tanten slätar ut och sparar presentpapper, för att använda nästa år.
2. Hon bläddrar raskt fram till familjesidorna för att läsa dödsannonserna.
3. Hon kan inte sova borta, utan måste hem till varje pris.
4. Hon pratar mest sjukdom och mediciner.
5. Hon har alltid ett vattenglas på nattduksbordet.
-
Det är inte farligt att bli tant. Det är inte ens farligt att se ut som en tant. Den svenska tanten behövs. Hon är miljömedveten och rejäl, ståndaktig och snäll och hon är stolt och glad över sina närmaste.
-
Jag är en typisk tant. Nu tar jag min kappa, sätter hatten på mitt gråa hår, greppar min stora handvänska och går på Konsum för att handla godis till fredagsmyset.
-
Tjingaling.

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Så bra!
2an,3an och 4an stämmar då in på mig.det där med vattenglas har jag alltid haft med mig ÖVERALLT!

Nahide sa...

För min del har jag varit en typisk etta sedan 5-årsåldern, så jag är kanske född som en liten svensk tant! Jag säger bara: Tanter i världens alla länder; förenen Eder!

Annica sa...

Full pott för den här tanten! Angående tvåan - bläddrar inte fram dem först, men läser dem alltid!
Vi skulle ha en bättre värld om det fanns fler riktiga - och stolta - tanter.

Annica sa...

Förresten, sedan när använder du kappa? Och hatt??

Gunnel sa...

Tanten måste erkänna att den enda hatt hon haft var en grön virkad sak från 70-talet. Men mössa går väl lika bra.
Vi tanter borde väl förena oss och kräva respekt. Det är ju valår och partierna vill ju ha våra röster.