onsdag 26 januari 2011

Den store idolen

Veckotidningar från 50-talet är en glädjekälla för nostalgiker. I en tidning från 1956 hittar jag annonsen om aidakudden med två pippifåglar, som jag beställde i min ungdom och så energiskt broderade på en stund. Aidaväven finns fortfarande kvar någonstans i mina gömslen. Den ena fågeln är korsstygnsklar, medan den andra fortfarande, efter 55 år, väntar på att bli färdigställd av den lata brodösen.

Det var när jag kom till sista sidan på tidningen som jag fann BILDEN. I en annons för Luxus kaffe fanns en stilig kille med en vit tandrad. Den mannen var min tonårsidol, min tids Måns Zelmerlöv eller Idol-Ola. Cacka Israelsson, mannen med den mörka rösten, sjöng "Gamle Svarten" och "En sliten grimma" så att knävecken skalv på tonårstöserna.
-
Men tiden går och Cackas (hur kan en idol heta så) popularitet försvann och idag är han en gammal man, totalt okänd för alla, utom för en och annan beundrarinna från en tid som var en gång.
-
Godmorgon!!

14 kommentarer:

Yvonne sa...

Nog minns jag honnom och hans härliga röst också.Tänk vad tiden går.Undrar om han hette KarlAxel eller nåt sånt.Jag har en kusin som heter det och som än i dag kallas Kacke!

Yvonne sa...

honom stavas nog med ett n.För snabb som vanligt;(

Lennart sa...

Ikea är väl att likna vid en idol. Jag ska just börja montera ihop en soffa som jag beställt därifrån. Den levererades i morse från guldstadens frakt. Enligt Ikea skulle soffan bäras in av leverantören. Jag frågade chauffören skämtsamt om detta och han sade då" hä jer tur att folke järna oppi haa ganghove, vid kusten kunde det hända att fullt arbetsföra bara öppnade dörren och tittade på när han slet. Jag frågade även damen från Småland om Ikea levererade med skoter eftersom jag hade dåligt plogat. Det hördes på hennes fniss att hon trodde sig prata med en mindre vetande lapplänning, men nu är soffan inne till slut.

Anders sa...

Sist jag beställde en fåtölj lämnade Guldstadens frakt paketet vid brevlådan. Förmodligen tyckte chauffören att jag var fullt arbetsför.

Kom f ö på ett uttalande till av fru T när hon hade hört väderleksrapporten: "Dom sa att det skulle bli regn i vissa byar, vi får hoppas att det inte drabbar Mörttjärn".

Gunnel sa...

Yvonne, jag tror att han heter (hette) Carl-Erik och var dessutom svensk mästare i längdhopp och blev sexa eller sjua i OS i Helsingfors 1952.

Bröder: Vi brukar åka på IKEA, ta möbeln med i bilen, bära in den och sen spika ihop den.Vi gör allt och vi bor vid kusten.

Peter sa...

Ibland drabbas jag av svår ångest, svettningar, synrubbningar och allmänt livshotande åkommor. Detta inträffar oftast i nära anslutning till att min hustru nämner ett besök på IKEA. Vis av erfarenhet vet jag att man blir påkörd, knuffad, får bära hem otympliga och tunga paket samt blir ruinerad på köpet. När jag efter vårt senaste besök hvde ur mig "Nu har vi klarat av 2011 års besök" log hon bara mot mig ungefär på samma sätt som ett hungrigt lejon kan tänkas le mot en skadad gasell och svarade kort "tror jag nog inte".

Yvonne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annica sa...

Mmm, Cacka, även min stora idol under 1950-talet. Hade massor av bilder ovanför sängen. Han föddes 1929 och var/är en verkligt allsidig man, först jobbade han som reklamtecknare, han spelade fotboll och i början på 50-talet blev han landslagsman i friidrott; svensk mästare i längdhopp 1951 och 110 m häck 1952. Deltog i OS 1952 och blev sjua. Han var också med att starta Bromma IF. Mer går att läsa från en intervju i Snabelposten nr 6, 2009, länken:
www.snabelposten.se/extra/christopher/Cacka_israelsson.html

Peter, du har typiska sjukdomssymptom för Gravis acutus Ikeahatus. Mycket smittsam sjukdom som främst drabbar män. Den enda behandling som finns är att ofta utsätta patienten för det som utlöser sjukdomen.

Gunnel sa...

Annica du har koll på idolen. Dessutom vet jag att du har skivor med honom, eftersom du spelat in en blandskiva till mig med Cacka och Anna-Lotta.

Peter verkar lida av svår ångest inför IKEA, vilket är märkligt eftersom hans far mycket gärna åker till nämnda varuhus och verkar lycklig när han får inträda i templet. Men i sanninens namn är IKEA i Haparanda en lugn plats jämfört med Kungens kurva.

Lennart sa...

Tjära syster eller heter det kära, iallafall skrev Algot Almberg rep av kukor 2 kr. Det gällde koskällor. Vilka möbler ryms i en Mazda som man kan spika ihop. Numera finns ju skruv!

Annica sa...

Det är lätt att ha koll (på det mesta) när Google finns...

Gunnel, din make är en av de få män som inte är drabbade av GAI. Du har en frisk och unik man.

Gunnel sa...

Rep av kukor utfördes väldigt billigt och Mazda är en rymlig bil. Spik eller skruv, allt fixar Nisse som är både frisk och unik.

Lennart sa...

Jag tänker på fru T som sade " nu har du träffat den du hava skaver" Det måste gälla Nisse som både spikar och skruvar med samma elegans. Han måste vara unik eftersom fogen hållit så länge.

Anders sa...

"Hellre en madrass på golvet än en säng från IKEA"

"När Nisse skruvar står blixren stilla"

(Två gamla djungelordspråk)