söndag 23 januari 2011

Attityd

Jag städar bland mina papper och hittar betyg från mina tidigare arbetsgivare, som t ex Malå kommun, Bolidens Gruv och en Stockholmsfirma. Gemensamt för alla betyg gällande bloggerskan är att hon har god samarbetsförmåga gentemot arbetskamrater och arbetsgivare. Det låter väldigt tjusigt, men i arbetsgivarnas egen betygskod betyder det att hon är tämligen mesig och inte så bråkig.
-
Idag skulle jag med dessa meriter inte få ett jobb. Nu ska en anställd ha ATTITYD. Åtminstone enligt en artikel i DN för någon vecka sedan. Attityd är modeordet för dagen och företagen anställer bara folk med rätt attityd. Är du tjej är det speciellt viktigt med attityd. Killarna har det redan inbyggt i sitt system.

Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad attityd betyder, trots intensiv läsning av både Wikipedia och SAOL. Jag slutar med förhoppning om att någon klok person kan förklara ordet. Det blir inte lätt, eftersom min äkte man sen 50 år förgäves försökt förklara vad off-side är, men ännu inte lyckats få mig att förstå.
-
Trevlig söndag!

5 kommentarer:

Annica sa...

Ha, ha, du vet visst vad off-side är! Du är ju en riktig sportfantast.

Texterna i lediga-plats-annonser blir allt konstigare. Förr sa de exakt vilka kvalifikationer som krävdes för att få jobbet, men nu innehåller de ofta bara flummigt ordbajseri.
Man ska brinna, ha stenkoll - och naturligtvis attityd - eget driv, synas och höras, vara en vinnarskalle, kreativ, passionerad, flexibel, självgående, målinriktad, o s v i all oändlighet. Och dessa exempel är ändå de mer förståeliga.

Gunnel sa...

Kreativ + flexibel + alla de andra egenskaper du nämnde = Attityd ????

Annica sa...

Där har vi det!

Anders sa...

Offside - det är vad Peter är när han uttalar sig i hockeyfrågor. Trots att domaren gjorde vad han kunde för att hjälpa Luleå blev resultatet det förväntade.

Gunnel sa...

Anders: Jag har strängeligen förbjudit min man att klaga på domaren. Minsta lilla pip om domarens insats och jag tvingar min man att gå och tvätta munnen.
Nu verkar det som om jag måste ta itu med min lillebror också som, trots att Skeå vinner, ändå klagar på den stackars rättskiparen.

Det är lätt att vara expert från TV-fåtöljen, sa målvaktens svärmor.