fredag 7 januari 2011

Från vagga till grav

Jag hoppas åldring du förstår,
att ta en hövlig ton.
Vart år du efter 70 får,
är gratifikation.
(Okänd)
-
När du blir gammal
och ingen vill ha dig,
sätt dig på taket
och låt kråkorna ta dig.
(Okänd)
-
När tar ungdomen slut och vid vilken ålder är man mitt i livet? När är man medelålders och vid vilken ålder når man ålderdomen? Man brukar lite slarvigt påstå att man inte är äldre än man känner sig. Det är nog bara en halv sanning, för även om 70-åringen känner sig pigg som en pingvin, så är hans arma kropp rätt skavd av tidens tand och hans hjärna överlastad med onödigt vetande, vilket gör att det inte finns plats för nya tankar.


När åren tagit slut.
-
God helg!

7 kommentarer:

Intressant sa...

Mitt i livet 30-40 år. Medelålders 45-60år och ålderdomen når man vid si så där 73 år.

Lasse sa...

mitt i livet, är från den dan man föds till den dan man dör. Ta vara på dem allihop.

Gunnel sa...

Så bra sagt, Lasse, var kommer din klokhet ifrån?

Yvonne sa...

Kloka ord Lasse!!Vem kan han ha ärvt den visheten ifrån??

Lasse sa...

vore kanske lämpligt att svara söta mor på den frågan, men sannolikt hade jag nog bara lite tur när jag tänkte. Hoppas det händer fler gånger!

Peter sa...

Grattis och lycka till på hockeyn.

Modern sa...

Tack så mycket, Peter. Vi vann till slut på övertid.