söndag 23 maj 2010

Konstig konst

Ifrågasätt aldrig konst som du inte begriper.
(Okänd)
-
För några veckor sedan skulle maken och jag kultiveras och gick på Konstens Hus för att få en intressant upplevelse.
-
En konstnärs verk upptog alla utställningsrum. Hans namn var för mig okänt men han var säkert en skicklig målare. Problemet var hans fascination av stängsel. I ett rum fanns ett 40-tal av hans tavlor, vars enda motiv var stängsel. Varenda kvadratcentimeter av målningarna var fyllda av vit-grå stängsel mot svart-grå bakgrund. Konstnären hade under 6-8 år arbetat enbart med stängsel som motiv, vilket han naturligtvis hade all rätt till om han nu tyckte att det var kul.

Konst.
-
Vi undrar lite försynt varför han måste visa samtliga konstverk, när skillnaden bara är storleken på tavlorna. Priset är mellan 25.000 - 100.000 beroende på hur mycket stängsel man vill ha. Vi förstår ingenting och går därifrån lika okultiverade, som när vi gick dit.
-
Tack för idag!

5 kommentarer:

Lennart sa...

Du är inte ensam om att inte förstå all konst.
Jag blev lurad till ett ställe i Danmark som heter lousiana, stavas så tror jag.
20 cm tjocka stålplattor på gräsmattan, fint värre men jag begrep ingenting.

Anders sa...

På 50-talet hörde jag på två Mörttjärnbor (far och son) som höll på att sätta upp ett elstängsel. Jag var djupt imponerad av de invektiv som haglade. Dumdj-l, gubbf-n, idiot var bland de snällaste i den skrikande duellen. Inte förrän när jag läser din blogg inser jag att det var konst de höll på med.

Gunnel sa...

Lousiana hade vi tänkt besöka förra sommaren när vi åkte ner till Skåne, men det blev inget Danmark.
I Mörttjärn fanns också ett elstängsel där konstruktören hade skrivit elstänsel på ett antal ställen. Bokstaven g saknades, men det kanske också är konst.

Lennart sa...

Elstänsel var bara en felskrivning, koskällorna han reparerade kallade han för tjukor men stavade tj med k.
Jag har även hört sonen med elstängslet köra häst. Det enda ord han inte använde var häst.
Det är väl också konst att uttrycka sig med andra ord !

Annica sa...

Att göra konst är ingen konst. Men att sälja den - det är konst!
(Ungefär så har någon okänd uttryckt sig)