måndag 28 februari 2011

Rabatt

Fri hemkörning, fri installation och 10 % på priset fick den gamle och och hans fru att åka till Expert och köpa tvättmaskin. Det låter enkelt, men är komplicerat. Tro mig!
-
Den trevlige försäljaren rekommenderade en försäkring på fem år som innebär att så fort någonting krånglar, kommer en reparatör och lagar maskinen utan någon som helst kostnad för köparen. Särskilt förmånligt skulle det bli om man var kund i Telia och ringde mycket. Då blev det rabatt.

Om vi dessutom valde Com Hems utbud med 1234 kanaler kunde vi få ytterligare rabatt. Månadskostnaden för Com Hem skulle bli lägre under tre månader trots att man hade tillgång till så många kanaler. Den rare försäljaren frågar om tekniska detaljer, om DVD och TV-utbud och jag känner mig fåraktigt dum och överlämnar allt ansvar till mannen som hummar och nickar.
-
Och vi som bara skulle köpa en tvättmaskin. Slutsumman blev 100 kronor dyrare än maskinens ordinarie pris, trots alla rabatter. Så går det när vi fyndar.
-
Hej!

5 kommentarer:

Peter sa...

Den femåriga försäkringen täcker i princip inte något som inte redan täcks av ordinarie hemförsäkring. Men den glade säljaren har provision på varje såld försäkring liksom han har provision från Comhem. Undrar förresten hur man prioriterar bland 1234 kanaler? Se en och spela in 1233, eller? Lycka till imorgon då ni inträder i ert nya slott.

Unknown sa...

Det är såna gånger jag inte pallar och går hem tomhänt...

Gunnel sa...

Peter, jag tror det är en bra försäkring om nu tvättmaskinen skulle gå sönder under dessa 5 år som försäkringen räcker och naturligtvis blir det spännande att inträda i vårt nya slott.

Maria, du ska veta att försäljaren själv hade det jobbigt med att förstå vad han sysslade med.

Annica sa...

När jag i höstas köpte platt-TV så sa jag bestämt ifrån om extra försäkring. Men försäljaren (på Expert!) var som en igel och talade sig blå om fördelarna om något skulle gå sönder. Jodå, jag blev med försäkring... För första - och sista - gången.

Antagligen får jag ändå bekosta vartenda litet mankemang som uppstår: "Tyvärr, om du läser det finstilta så ser du att försäkringen täcker inte just här felet."

Gunnel sa...

Annica, jag vill inte bli besviken än, därför sparar jag med att läsa det finstilta.

Förresten, menar du att en försäljare lyckats övertala dig, mot din vilja. Det måste vara en sjutusan till försäljare.