fredag 25 februari 2011

De kompetenta


Ska politiker själva bestämma över sina arvoden?
-
Ja, säger vårt landstingsfullmäktige och uttalar sig så här enligt NSD:
"Förtroendevalda har den kompetens och integritet som krävs för att värdera frågan, de ska inte abdikera från den uppgiften."
-
Så fint och tryggt för oss väljare att de förtroendevalda har den kompetensen att själva avgöra hur mycket pengar de ska tjäna. Då kan vi ju lita på dem och behöver inte bry våra hjärnor.
-
Synd bara att vi andra inte har den kompetensen. Vi är nog många som inte skulle abdikera inför uppgiften att besluta om vår egen inkomst.



Det här är en helg att se fram emot. VM på skidor i Oslo både lördag och söndag. Kjempeguy!
-
Ha det!

7 kommentarer:

Annica sa...

Räven, en passande bild! En symbol för vissa folkvalda - de listiga, de giriga. (Men så söta som mickel blir de aldrig.)
Kompetens och integritet. PYTTSAN!

Vad är det med alla dessa självgoda roffare som inte inser det vansinniga i att de ska bestämma sina egna löner? Vart har vanligt sunt bondförnuft tagit vägen? Man tar sig för pannan. Återigen.

Mufflo sa...

Tänkvärt och sant!

Lennart sa...

Politikerna vet vad dom vill eller? Då du nu nalkas Malå står det Malå och Malage på skyltarna. Det senare ska vara samiska och ingen vet hur det uttalas. Jag frågade personalen på systemet och en visste att det skulle uttalas Ma´laki. När jag växte upp hette det Malåträsk. Hoppas att dom lagt in rätt namn på GPS:n.

Anders sa...

I en demokrati behövs det politiker, på gott och ont. Vi skulle nog inte vilja ha det annorlunda.

Om alla vore som jag skulle det inte finnas några politiker och Amerika skulle inte ha påträffats än. Vi behövs nog alla sorters människor. Jag missunnar dem inte pengarna. Däremot har bolagsdirektörer alldeles för höga bonusar. (För att inte tala om apanager till kungahusen, viskar min fru).

Gunnel sa...

Klart att det behövs politiker, men nog borde väl någon annan bestämma deras löner, så de slipper påhopp av sådana som mig.

Anders, stå för dina åsikter och skyll inte på din fru.

Till sommaren ska jag göra en tur till Malage, det låter nästan exotiskt.

Nahide sa...

Det var faktiskt mitt inlägg och min åsikt. Bort med CG och Moammar G samt alla deras gelikar i demokratins namn. Hellre lön till en hårdarbetande landstingspolitiker från Luleå än apanage till de herrarna.

Gunnel sa...

Nahide: Jag förstod nog att det var din åsikt. Ville bara tufsa till min bror litegrann.