söndag 20 februari 2011

Dagens jubilar

Axel Oxenstierna
-
Min bror påminner mig om en för landet viktig händelse, som ägde rum för exakt 375 år sedan. Axel Oxenstierna utfärdade förordningen "Postbådhen", 20 februari 1636. I den fanns regler för hur posten i riket skulle organiseras. Posten hade grundats och fyller i dag 375 år.
-
Min bror beskriver sig själv och sin postala karriär på följande sätt: "Pensionerad efter 22 år i Postverkets administration, enkannerligen då främst i Postens Diligenstrafik. En fin tid av vilken jag främst erinrar mig kafferasterna."

Min egen postala karriär varade i 20 år. Jag blev postkassör, ett yrke som åts upp av den moderna tekniken och i dag närmast är historia.

Kungliga Postverket har bytt namn många gånger och heter i dag Posten, Norden enligt Wikipedia. Vi lever i en föränderlig värld och om gamla kära Posten får leva kvar och fylla 400 är det ingen som säkert vet.
-
Hej!

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Ganska skönt att slippa det nu,när det är som det är.För mig blev det hela 29 år och 3 månader.Otroligt!!Det var ett jättekul jobb på den tiden det var en riktig POST.

Anders sa...

Jag trivdes jättebra i Posten, och då enkannerligen särskilt i Postens Diligenstrafik där det fanns lite "familjekänsla".

Visst är "enkannerligen" ett fint ord? Det är bara jag och Lars-Gunnar Björklund (om han fortfarande lever?) som användet det vad jag vet.

Peter sa...

Herr Björklund lever fortfarande trots stroke, diabetes och hjärtproblem. Somliga drabbas av allt. herr Oxenstierna lär dock vara enkannerligen avliden.

Gunnel sa...

Jag trivdes också jättebra med jobbet, men saknade det inte när jag slutade.

Måste erkänna att jag fick titta i SAOL för att vara säker på betydelsen av det fantastiska ordet enkannerligen, som du Anders måste vårda ömt och använda ofta.

Sen är jag väldigt stolt över att att fått med Axel Oxenstierna i min blogg.

Annica sa...

Nog är det trist att Posten inte finns "på rikt" längre. Enkannerligen nu då den fyller aktningsvärda 375 år. Till den lilla Post-rest som finns kvar ropar jag: Gratulationer på födelsedagen!
Sända ett gratulationsbrev är lite osäkert, man vet inte när - eller ens om - det kommer fram. (Min blogg från i lördags tar upp det problemet.)