tisdag 8 februari 2011

Mitt skåp

Med svett och möda storstädar jag skåpet i tvättstugan. Det där som innehåller fläckborttagningsmedel, ugnsrengöring, teakolja, såpa, myrmedel m.m. När det hela är klart, vänder jag mig till min äkta hälft och säger: "Varför har vi det inte alltid så här välstädat?" Karln stirrar in i skåpet och säger: "Men det där, är ju ditt skåp."
-
Mitt skåp!! Skulle skåpet med städattiraljer m.m. vara mitt skåp. Hela mitt feministiska inre är i uppror, men mannen har hunnit försvinna innan jag fått mål i mun. Där hade han tur, eftersom jag i purkna stunder kan utveckla ett språk som ingen tror att jag är i stånd till. (Utom just mannen som försvann).

Nu är i alla fall MITT skåp välstädat som det inte varit på länge. Men jag har en stark känsla av att alla ostädade skåp i huset är just MINA skåp.
-
Hej och hå!

9 kommentarer:

Annica sa...

Dessa mulliga mansnöffar! Har de inte alls följt med i könsrollsdebatten?
Då kan man undra vad i hemmet som mannen i fråga ser som sitt. Bilen? Fjärrkontrollen till TV:n?

Gunnel sa...

Ja, Annica, just precis på pricken. Fjärrkontroll och bil är under manlig kontroll.

Anders sa...

Man ska ha var sin bil, var sin TV, var sin kaviar- resp tandkrämstub, var sin dator, var sitt skrivbord och ev var sitt skåp(?) så minskar risken för konflikter. Känner dock lite beundran för Nisses mod, så där skulle jag aldrig våga säga.

Lennart sa...

Heja Nisse, sanningen segrar alltid. Har just varit in på hemnet och sett ett välstädat hus.
Vem har varit så noggrann?

Gunnel sa...

Anders: Nisse är en modig man, ja nästan dumdristig.

Lennart: Gissa?

Peter sa...

Varsin kaviartub verkar lite onödigt. Visst kan man beundra faderns mod, men efter 50 års äktenskap vet han säkert att modern stundtals morrar, men sällan bits.

Anders sa...

Eftersom Kalles kaviar innehåller 20% fiskrom och 80% rökt fett, medan Ejderns kaviar innehåller 80% fiskrom vidhåller jag att det i högsta grad är nödvändigt med varsin kaviartub då hustrun föredrar Kalles.

Lasse sa...

Varför har mäklare skrivit att ni har en ful WC i hallen?

Gunnel sa...

Lasse: Med mindre fin toalett menar mäklaren i det här fallet mindre, fin toalett eller liten fin toalett. Han har bara misslyckats lite i svenska språket.