tisdag 5 oktober 2010

Lättja

Kalle: "Du engagerar dig ju inte i världshändelserna."
Pelle: "Det gör jag visst det, jag har sagt usch flera gånger."
-
Replikskiftet ovan är typiskt. Man sitter framför TV:n och förfasar sig över nöd och elände, samtidigt som man käkar chips och godis. På det sättet gör man sig skyldig till en av de sju dödssynderna som kallas "Likgiltighet" eller "Lättja."
-
Dödssynderna är ett katolskt påfund så vi slipper nog hamna i Helvetet för vår lättja. Skulle vi ändå hamna där är straffet en evig tillvaro i ormgropen.

Som motpol mot synderna finns de sju dygderna. Lättjans motsvarighet är fliten och kanske borde jag för säkerhets skull låta flitens lampa lysa, eftersom jag är så hysteriskt rädd för ormar.

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Du glömde Frosseri!!!!!!!!!!!

Gunnel sa...

Nej, vänta bara, det kommer senare.

Yvonne sa...

Jag tänkte på det du sa om att äta godis och chips och sitta och muttra om världens elände!