söndag 3 oktober 2010

Avundas icke

Hertsöträsket idag
-
Någonstans här på nätet fanns en diskussion om de sju dödssynderna, vilket fick mig att fundera på, vilken eller vilka av dessa synder som jag känner igen hos mig själv. Avund t ex kan jag inte svära mig fri ifrån. Någon gång har jag nog avundats de som varit rikare, snyggare, haft ett vackrare hem eller ett mer spännande liv.
-
I Wikipedia läser jag att straffet i Helvetet för den som lider av avund är att den evigt får sitta i iskallt vatten. Faktiskt ett av de vänligare straffen.
-
Men för att avunden ska vara en dödssynd, måste den nog kombineras med missunnsamhet. Där känner jag mig ganska oskyldig. Åtminstone nästan! Kanske någon enstaka gång...men för det mesta är det bara kul att det går bra för andra.

Med stigande ålder har avunden mer och mer försvunnit. I dag har jag nästan ingenting kvar av den. Så skulle jag någon gång komma till det där stället som inte är Himmel, så får jag nog sitta i ljummet vatten.
-
Trevlig söndag!

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Man har nog insett att det inte är nån ide att vara avundsjuk!Det hjälper inte.

Annica sa...

En aning avundsjuka kan jag fortfarande drabbas av ibland, men den är snäll.
Förresten vore det nog ganska behagligt med det iskalla vattnet med tanke på den omgivande miljön. Där är nog inte vattnet kallt så länge.

Gunnel sa...

Nej, det är nog ingen ide med avundsjuka. Och i och med det att luften lär vara ohyggligt varm därnere så blir nog det kalla vattnet bara behagligt. Smart tänkt, Annica!