torsdag 18 februari 2010

Mina skattepengar


Det finns en och annan republikan, som anser att deras skattepengar inte ska gå till kungahuset och monarkin. Den tanken är förståelig, men i rättvisans namn borde vi väl alla få bestämma vad våra skattepengar ska användas till.
-
Alltså bör t ex gamla fru Lindberg på sin deklarationsblankett få meddela staten hur hon tycker att hennes skattepengar ska placeras. Eller kanske det är lättare för henne att deklarera var de inte ska placeras. Efter att ha grubblat ett tag bestämmer hon sig för att år 2010 inte betala en enda krona till partistöd, pigavdrag, Svenska Boxningsförbundet, konstnärslöner och utredning angående storregioner.
-
Blir det då inte väldigt mycket arbete för de som ska placera skattepengarna? Ja, absolut, men många fler skulle få anställning vid Skatteverket och nya jobb är precis vad vi behöver.
-
Skulle inte en del som är vana vid bidrag bli helt utan? Ja, utan tvekan, men då får de försöka övertyga skattebetalarna om varför just deras förening eller område ska ha våra skattepengar.
-
Menar du allvar, fru Lindberg? Nej, men jag gillar tanken.
-
Bra idé, eller?
-
Hej från mej!

2 kommentarer:

Annica sa...

Ett fantastisk förslag - och helt rätt i tiden! Jag har själv massor med idéer om vem/vilka som SKA få mina skattekronor. Och ännu fler idéer vem/vilka som INTE ska få dem.

Först och främst, Norrstyrelsen (storregionsivrarna) med Kent Ögren i spetsen SKA INTE HA EN ENDASTE 50-ÖRING!!! Är det ingen vettig människa som kan stoppa detta förfärliga pengaslöseri?

Lennart sa...

Jag är alltså en och annan, men i övrigt var det vackra tankar.