onsdag 30 mars 2011

Syndabekännelse

Socialdemokraternas nye partiledare Håkan Juholt är felfri. Journalisterna har inte kunnat hitta någon större skandal i hans liv. Men tack och lov har han en sambo som inte skött sig perfekt, så tidningarna fick sina svarta rubriker till slut. -- Men om du eller jag eller någon annan vore en officiell person, skulle vi då klara av medias granskning utan att få stå vid skampålen för våra synders skull. Här följer i alla fall mitt syndaregister:
1. Gått igenom kassan med en påse äpplen virad runt handleden, utan att betala.

2. Väldigt dålig på att betala mina räkningar i tid under tonåren.

3. Kört mot rött ljus.

4. Varit låtsasreligiös.

5. Ljugit många gånger, dock mest vita lögner för att slippa säga obehagliga sanningar. Någonstans i mitt inre har jag gömt en svart lögn, som ligger bra där den ligger.

Det var ganska mesiga synder i min bekännelse. Kommer jag på något intressantare får det bli ett ämne i en annan blogg.

Återigen alla dessa hjärtan, bara för att blogspot inte vill göra nytt stycke. Utan bilder blir hela texten bara ett enda hopkok. Ha det gott!

12 kommentarer:

Peter sa...

Med ditt syndaregister är du inte kvalificerad för att uppbära någon samhällstjänst, och tyvärr är du underkvalificerad för att bli VD för ett större bolag. Då krävs att man lurat till sig miljonbelopp inte bara en påse äpplen.

Lennart sa...

Jag håller med, det var verkligen mesiga synder. Jag vet med säkerhet att jag aldrig skulle kunna bli politiker. Juholt verkar ju börja med att rensa ut sina ovänner så vi får väl se vart det tar vägen. Att omge sig med jasägare brukar adrig bli bra.

Gunnel sa...

Peter och Lennart: Hur är det med de egna synderna? Skulle tro att de är ungefär lika mesiga som mina.

Anders sa...

Jag har ofta tänkt på att bli statsminister, men med tanke på släktens alla försyndelser så lär det ju vara en omöjlighet.

Gunnel sa...

I vilket parti Anders? Är det KD bör nog moralen vara oantastlig, men är det V går det nog bra med släktens små skandaler.

Anders sa...

Små skandaler? På 1700-talet fanns det gott om både hembrännare och rentjuvar i släkten, för att inte glömma den klockare som olagligen försåg samer med sprit. Sådant skulle nog inte passera Aftonbladet obemärkt.

Annica sa...

En gång för många år sedan missade jag en stoppskylt, körde bara ut. Minns du, Gunnel? Som tur var kom ingen, men jag minns att jag skakade en lång stund efter att jag insett vad jag gjort.

Var det du eller jag som, för ca 30-35 år sedan, alldeles oplanerat "smugglade ut" ett cerat/Lypsyl som hängt högt vid butikens kassa och som fallit ner i huvan på jackan? Hur var det, lämnade vi tillbaka "tjuvgodset" senare?

Utan att betala har jag vandrat ut från ICA med en burk vaniljstång i det där lilla facket i kundvagnen. När jag hade lastat in alla andra varor (de betalda!) i bilen så upptäckte jag burken, tog den handen och gick in igen och gjorde rätt för mig.

Mitt syndaregister verkar inte heller vara särskilt betungande. Eller..?

Gunnel sa...

1700-skandaler är man bara stolt över, Anders. Ulf Adelhson talar mycket om att han är släkt med Ankarström, som tog livet av Gustav III.

Jag misstänker Annica att någon bakom mig lade ceratet i min huva. Nej, jag gick aldrig tillbaka och betalade eftersom jag inte hade plockat åt mig ceratet själv.

Den missade stoppskylten har jag i gott minne. För övrigt verkar du vara en hederlig person.

Yvonne sa...

Ibland kan det kännas som att man är intill dumhet ärlig!!!En liten vit lögn kan vara bättre än sanningen i vissa situationer.
Jag har säkert "synder" på mitt samvete,men jag förtränger det!!!!!!

Anders sa...

På tal om huva hörde jag på 80-talet en skröna(?) från Tärnaby: En man som var på väg till macken i Tärnaby med skoter drabbades plötsligt av behov nr 2. Efter utfört förrättning i naturen kom han så småningom in på macken där man tyckte att det luktade konstigt. Det visade sig då att resultatet av behov nr 2 hade hamnat i skoteroverallens huva.

Gunnel sa...

Yvonne: Alla kör vi med vita lögner. Det måste man ibland.

Anders; Men huvva!

Annica sa...

Bra att du ser mig som en hederlig person. Ceratincidenten är jag i alla fall oskyldig till.