torsdag 24 mars 2011

Saknade svenska ord

Retar du upp dig på ting som är små,
så är du väl inte större än så.
(Alf Henriksson)
-
Den här bloggen öppnades som en ventil för bloggerskan att få ut sina frustrationer. Sen visade det sig att jag inte var så arg som jag trodde, utan bloggen kom att handla om allt och ingenting. Men idag återgår jag till ursprungstanken, idag är det dags för ett gnällinlägg.
-
Jag blir irriterad när man använder onödig engelska i det svenska språket. Så när morgontidningen kom och Coop Forum hade en annons om premiär för sitt nya "Green corner", var det så dags att klaga.
-
Coop, du gamla folkhemskonsum, ditt språk ska vara svenska. All heder åt dina gröna ekologiska produkter, men det går väl lika bra att förvara dem i "Gröna hörnet" eller "Gröna vrån" eller varför inte "Gröna rummet".

Undrar förresten hur många utländska ord jag använt i det här blogginlägget. Orden blogg, frustration och Konsum hör nog i grunden till andra språk, så nu har jag nog kastat sten, där jag sitter i mitt glashus.
-
Godkväll!

5 kommentarer:

Annica sa...

Det är bra att någon påtalar denna totalt onödiga import av utländska ord. Som sagt, snart har vi inget eget språk.

Snälla Coop (och alla andra larviga namnsättare) vad tänker ni med/på? I det här fallet borde Green corner snarast döpas om till Gröna hörnet. Som dessutom ligger bättre i munnen.

Peter sa...

I dessa hockeytider kan man höra kommentatorerna i sina försök att härma amerikanska kommentatorer och samtidigt tala svenska komma fram till uttryck som t.ex. "han kom upp med en stor räddning"????? Nu är det snart dags och åka till centrum och se om det finns någon sale på outleten.

Gunnel sa...

Vi får nog finna oss i att det blir mer och mer engelska i språket. Fördelen är ju att man får en anledning att skriva ett blogginlägg och gnälla lite.

Anders sa...

Apropå anglifieringen: Redan "på din tid" sjöng ni "swing it, magistern, swing it". Varför sjöng ni inte "sväng den, magistern, sväng den"?

Gunnel sa...

Nu var du riktigt rolig broder. Att vi inte tänkte på vilken fin svensk version av låten det kunde bli med den texten. Skulle säkert blivit förbjuden att spela i radio. Vill emellertid påpeka att "swing it, magistern, var före min tid. Svårt att tro, men det fanns faktiskt en tid före "min tid."