tisdag 22 mars 2011

Övervuxen

En dyr Volvo
-
En lördagsnatt för länge sedan gick jag ut från danspalatset Malåborg och kände att det här är ingenting för mig, det här är inte roligt längre. Det var alltid pojkarnas privilegium att välja danspartner och tjejerna fick ta emot vad som bjöds och det var inte alltid till belåtenhet. Den här speciella kvällen hade varit värdelös och jag kände mig gammal med mina 20 år.
-
Den kvällen tog min ungdom slut. Nu var jag vuxen och ville stadga mig med vovve, villa och Volvo. Jag ville träffa någon, skaffa familj och leva Svenssonliv.
-
Nästan omdelbart efteråt träffade jag mannen. Villan blev en enrummare med kokvrå, vovven en akvariefisk och Volvon en gammal Duett som slukade alla våra sparpengar.
Lördagsdanserna på Malåborg saknade jag aldrig. De finns där som både roliga och trista minnen från en ungdom som en gång var, och när jag ibland tänker på vilka år som varit de bästa i mitt liv, så vinner vuxenåren klart framför ungdomsåren.
-
Godmorgon!

5 kommentarer:

Annica sa...

Vovven blev en akvariefisk... jaha, det förklarar saken. Jag undrade just var ni gömt vovven under alla dessa år.
Inte ens en sekund av mitt liv har tillbringats på dansbanor. Ett nöje som aldrig har lockat. Antagligen föddes jag gammal.

Gunnel sa...

Även jag föddes gammal. Från en seriös och allvarlig tonåring har jag utvecklats (?) till en glad och flamsig gamling. Tror jag åtminstone. Man vet ju inte själv hur man uppfattas och lika bra är väl det.

lennart sa...

Den eleganta biltvättaren! För några år sedan påtalade mina volvoägande grannar att jag tvättade bilen för ofta. Jag sade då att om jag tvättar kommer det fram en fin bil och inte en survolvo. Dom blev sura och började muttra om hur knäpp jag var.
På malåborg lärde jag mig att gå framåt och bakåt i takt. Längre har jag fortfarande inte kommit!

Gunnel sa...

Lennart, vi som var några år äldre var betydligt mer avancerade i dansen. Vi tog ihop vart tredje steg ungefär. Tror att det kallades foxtrot.

Annica sa...

Så ska det vara! Man föds allvarlig och lillgammal och så dör man glad och flamsig!