torsdag 5 augusti 2010

Prylar från förr

Bilden tagen på Hembygdsgården i Malå
-
När man kommer upp i mogen ålder upptäcker man att barndomens vardagsprylar finns på museum. Separatorn fanns i vartenda bondehem när jag var barn. Den färska mjölken hälldes i kitteln och sen vevade man utav hjärtans lust och ut kom skummjölk i ena röret och grädde i det andra. Det var ett rent nöje att använda separatorn.
En typisk TV med dörrar finns på 60-talsmuseet i Malå.

Den här dressen hänger också på 60-talsmuseet. Hel och ren men direkt olämplig för vårt klimat. Den gav troligen sin bärare både förkylning och annat otyg.
-
Från dåtid till nutid. Vi har just sagt adjö till våra trevliga gäster och ska tillbringa resten av eftermiddagen ute i solen. Må det fina vädret stanna kvar ett tag till glädje för alla som vill gå på Lulekalaset, Lule-kalaset, Luleåkalaset. Stryk det som ej önskas.
-
Hej!


7 kommentarer:

Anders sa...

De trevliga gästerna vill bara tacka för gästningen och samtidigt informera om att det var 4500 åskådare på hockeylagets första isträning (läs uppvisning) idag i hockeyns Mecka, Skellefteå.

Annica sa...

Stadsbarn som jag är så har jag aldrig haft nöjet att veva en separator. Mjölk och grädde köptes liter- respektive decilitervis i mataffären.

Det vackert turkosfärgade draperiet bakom TV-apparaten från Luxor skulle jag gärna haft i mitt hem. Snyggt!

Gunnel sa...

Anders: En solig vacker dag går 4500 Skelleftebor på hockeylagets träning. Det är helt sjukt!!

Annica: Det var ett sant nöje att veva separatorn, men det var under en mycket kort tid i mitt liv.

Anders sa...

I Skellefteå, hockeyns Mecka, har vi så många soldagar så att en eller annan missad spelar ingen roll.

Gunnel sa...

Hockeyns Mecka? Det är nog bara Skället-fållke som vallfärdar till Kraftarenan och ber så där 40 dagar före matchstart.

Lennart sa...

Jag har just återkommit efter en tur i snotterskogen med sonhustru 2. Det var hemskt varmt så jag skulle ha njutit dubbelt av att få gå in i en ishall. Sen heter det skelletnavara och inget annat och dom ber inte utan njuter av den svartgula lystern!

Gunnel sa...

Lennart: Har just återkommit från stan och träffat ditt lilla nyaste barnbarn som var på stan för första gången.
Lyssnade på en färgguru för några år sedan som sa att man kunde ha vad som helst på sig utom gult och svart tillsammans. Det påminde om ilskna bin och färgkombinationen var ej njutbar.