onsdag 25 augusti 2010

Till Fadime


Här följer ännu en dikt ur boken Inte ... gration. Dikten "Lilla syster" är skriven av svägerska Nahide och är till minne av Fadime Sahdindal som mördades av sin pappa för att hon inte följde familjens regler.
-
I
Du blev 26 vårar lilla syster.
Ett långt liv på så kort tid.
Jag möter dina ögon i löpsedlarna.
Dina vemodiga, kloka ögon.
Blicken är trotsig, okuvlig, stolt.
En blick som liknar frihetshjältarnas,
som ditt folk älskar att skalda om.
-
II
Din mödomshinna, lilla syster,
är släktens allra dyraste ägodel.
Ty du är paradisporten för någon ung man.
Någons räddning från misär och armod,
från den uppslukande, solbrända jorden.
Du är guldet och de gröna skogarna.
Du är en framtidsinvestering.
En aktieportfölj äger inte sig själv,
en klenod får inte ha en egen vilja.
-
III
Traditionen, lilla syster, är en mäktig ek.
Dess rötter sträcker sig långt ner,
ända ner i den mörka medeltiden.
En ek vars lövverk slukar varje strimma sol,
hindrar allt nytt liv i sin skugga.
Men dess grova stam är maskäten, ihålig inuti.
Den klamrar sig fast vid jorden med all kraft,
tål inga friska vindar, inget sommarregn.
-
IV
Man utmanar inte uråldriga krafter, lilla syster,
inte ostraffat, inte i vår ruttna värld.
Vi har gödslat vår mänskliga grymhet
med omsorg ända sedan stenåldern.
Vi tillåter ingen med ungdomligt övermod
nudda vid detta dödsmärkta träd.
"Den som sår vind, skall skörda orkan."
Därför offrar vi våra barns späda kroppar
på familjens altare, i traditionens namn,
För heder, för Gud eller för fosterland.
-
Nahide kom till Sverige vid 22 års ålder för att plugga vid Umeå universitet. När man läser hennes dikter blir man imponerad av hennes skicklighet att använda det svenska språket, som hon inte kunde ett enda ord av innan hon kom hit. Nu är hon en mästare.
-
Slut!

3 kommentarer:

Annica sa...

Att behärska ett nytt språk på detta sätt - det är mästerligt!
Nahide, jag är full av beundran.

Nahide sa...

Tack snälla Gunnel och Annica för allt beröm. Jag älskar svenska språket och har fått mer än 35 år på mig att fila på dess nyanser. Har dessutom fått en sträng lärare (Anders) som oupphörligen lär upp mig.

Gunnel sa...

Jag har haft dubbelt så lång tid på mig att fila på det svenska språket. Det har tyvärr inte hjälpt mig särskilt mycket, Det är nog den stränga läraren som saknas i mitt liv.