måndag 7 juni 2010

Utan stress

Finns det några fördelar med att bli äldre? Eller är det bara krumhet, värk, dålig hörsel, kroppsförfall och långsamt tänkande som väntar? Nej, svarar jag, det finns en stor fördel och det är vardagens stressfria morgnar.
-
Jag kliver frivilligt upp vid 06.00 och äter min frukost och läser min tidning i lugn och ro och under absolut tystnad. Sedan återvänder jag till kudden, spelar en skiva och ligger där och tänker vackra tankar. Kliver sen upp igen och tar en 40-minuters promenad och när jag kommer hem är klockan ungefär 09.00 och dagens äventyr kan börja.

Mannen har under tiden startat sin stressfria morgon på det sätt som passar honom bäst. Han har ätit frukost, läst sin tidning och placerat sig i soffan för att se morgonens TV-program och lösa ett antal korsord.
-
Låter det inte avundsvärt för det stressade folket mitt i livet? Eller låter det skrämmande enahanda och tråkigt? Ja, det kanske det gör, men det passar oss alldeles utmärkt.
-
Hej!


3 kommentarer:

Annica sa...

Det låter inte alls enahanda och tråkigt - bara härligt! Underbart att man får smyga igång dagarna.

Yvonne sa...

Helt perfekt,enligt mig,trots att jag är en riktig sjusovare,som du vet.Jag är uppe länge på kvällen i stället.Det är så skönt att kunna göra som man vill!!!!

Gunnel sa...

Jag visst är det härligt att vara fri från plikter och starta dagen som man själv vill. Dessutom är jag uppe länge på kvällarna också. Sömn är inte så himla viktigt.