lördag 17 oktober 2009

Svärmödrar

Min egen svärmor föddes i den stora staden Detroit i USA. Vid 35 års ålder flyttade hon tillsammans med sin man och 3 barn till en liten by i Västerbotten.
Svärmor har alltid varit en omtyckt person, snäll och fnittrig och alltid på bra humör. Hon har varit en bra svärmor och jag har bara gott att säga om henne.

I dag är hon 97 år och minns kanske inte så mycket av sitt eget händelserika liv. Hon känner fortfarande igen oss men det är allt.

Svärmödrar skämtas det mycket om. De kan vara ragator som gör livet surt för omgivningen. Här t ex är några svärmorsskämt hämtade ur en bok som heter "Till mig som är svärmor".

Djurparksägare till besökare:
- Fiska omedelbart upp din svärmor ur dammen! Krokodiler är ömtåliga djur. -
------
På apoteket:
- För så starka sömnmedel krävs recept. En bild på din svärmor räcker tyvärr inte. -
----
- Hur mycket ska en bra svärmor väga? -
- Strax under två kilo. Inklusive urnan. -
---
Ja tänk vad vi får tåla vi svärmödrar som är så rara och vill så väl. Svärfar klarar sig mycket bättre undan de elaka skämten. Vad beror det på?

Det var allt för nu. Hej då bloggen.

5 kommentarer:

Anta sa...

Bästa väninna! Nu råkar jag faktiskt veta att du också varit en bra svärdotter.

Tur att jag inte är svärmor för annars hade ovanstående historier säkert handlat om mig...

Yvonne sa...

Ja, man får hoppas att inte mina mågarna tycker så om mig.
Jag kanske inbillar mig,men jag tror faktiskt inte det.

Peter sa...

Sirpa sa: Skriv något snällt från mig. Du har klarat av rollerna perfekt. Farmor, svärmor, mamma. Du kanske skulle kunna undervisa andra blivande svärmödrar.

Anders sa...

För att inte tala om rollen som syster...

Anonym sa...

Tack så mycket för snälla kommentarer.