tisdag 20 oktober 2009

Facebook


Vi grattade Amanda igår och pratade om Facebook, för det är en stor del av Sveriges befolkning som är med i det forumet.
Jag är inte medlem i Facebook och påstår tvärsäkert att jag aldrig kommer att bli det heller.
Genom sitt jobb fick Nisse en dator någon gång i början av 80-talet. Den användes till bokföring och man kunde använda den som skrivmaskin.
Min tvärsäkra åsikt om denna klumpiga maskin var att den var värdelös och att jag aldrig skulle använda en dator. Min skrivmaskin var mycket bättre.
I dag sitter jag säkert 1 timme varje dag framför datorn och skriver. Min gamla Remington har för länge sedan gått till Återvinningen.
På 80-talet kom även mobiltelefonen. Efterhand blev den alltmer vanlig och de flesta skaffade sig en sådan. Utom jag, förståss, som tyckte att det var löjligt att gå ute på stan och prata i telefon. En sådan ska jag aldrig köpa.
Jag är visserligen ingen stor användare av mobilen, men jag är nu inne på min andra telefon.
Sedan började människor blogga. Så dumt, tänkte jag, nu ska alla lämna ut sitt privatliv på bloggen och vem ska läsa det.
I dag, just i denna stund, sitter jag här framför datorn och skriver på min egen blogg och tycker att det är så kul.
Av detta kan man lära att även gamla tjurskallar kan ändra sig.
Men på Facebook ska jag aldrig logga in mig. Nej då! Absolut inte! Och skulle jag ändra mig så har säkert de flesta av facebookfolket hittat något annat att ägna sig åt som är nytt och inne.

6 kommentarer:

Lennart sa...

Jag är medlem i facebook, men det beror på dumhet, det är enligt min mening fruktansvärt barnsligt. Tacka vet jag den här bloggen, den är både intelligent och välskriven..

Anonym sa...

Tack Lennart. Det var en fin kommentar.

Anders sa...

Lennart lurade även mig att bli facebookare, och jag har skrivit ett par ohyggligt intelligenta saker om Bilprovningen där, men till den här bloggens höjder når man ju aldrig.

Anonym sa...

Måste snart blogga om mina trevliga bröder.
Jag är inte anonym men när jag ska svara på min egen blogg funkar det inte med namnet. På andras bloggar går det bra.

Annica sa...

Länge leve "de motsträviga", - de som fullständigt struntar i "Facebook-hysterin"! Jag förstår mig heller inte på detta fenomen. Nej, tacka vet jag trevliga bloggar! Och lika trevliga kommentarer!

Emma sa...

Hej gulliga farmor! :)