tisdag 23 oktober 2012

En obehaglig känsla


Det är söndag förmiddag. Telefonen ringer.

-Hej! Är det Gunnel jag pratar med?-
-Ja!-
-Vilken tur, jag ringer från "telenånting", visst har du fast telefoni?
-Ja!-
-Då har jag någonting för dig. Vi kan sänka dina kostnader från 200 kronor i månaden till 145. Det blir väl bra?
-Vad sa du att du ringde från?-
-Grön Tele.-
-Hördudu! Min gubbe har jobbat åt Telia i alla sina år och han skulle aldrig byta leverantör.-
-Jaha! Tack då!-


Jag känner ett odefinierbart obehag efter samtalet och börjar googla för att kolla vad Grön Tele är för något och det jag läser om företaget gör mig inte mindre orolig.

Enligt vad som framgår på nätet ägnar sig Grön Tele åt att ringa pensionärer för att få dem att byta operatör och detta gör de på ett lömskt sätt. En person skriver att hans mamma svarat "Ja" på frågan om hon var nöjd med sin operatör och detta "Ja" blev till ett muntligt bindande avtal med Grön Tele, vars namn hon aldrig ens uppfattat.

Konsumentverket har enligt vad jag googlat mig till fått många klagomål på Grön Tele från äldre personer som känner sig lurade. Företaget har dessutom gett blanka den i Nix-registret.


Jag har förvisso också sagt "Ja" på frågan om jag har fast telefoni och därför kommer jag att ringa till Telia   och meddela att inget får komma mellan mig och min operatör. Det gör inget att de är lite dyrare, att jag förlorat pengar på Teleaktien, jag är i alla lägen deras trogna kund.

I´m yours forever, TELIA!

Godafton!


6 kommentarer:

Annica sa...

Nu måste lagstiftarna ta itu med dessa totalt hänsynslösa skojare! Deras knep är så fula att man häpnar över att de är på fri fot och kan fortsätta sina lurendrejerier. Tala om försåtliga affärsmetoder.
Usch, vad sånt här gör mig ilsken!

Jag "Nixade" ju mitt nummer för många år sedan och det har fungerat bra... men man vet ju aldrig. Ringer någon skummis så brukar jag bara lägga på luren. Bästa sättet.

Yvonne sa...

Jag svarar inte om jag inte känner igen numret!Vissa kan ringa flera ggr.per dag i flera dagar.Usch och fy!

Helena Högberg sa...

Usch för telefonförsäljare! Man får alltid utgå från att de är lurendrejare. Jag brukar svara att jag ALDRIG köper något per telefon, då brukar de ge sig.

Gunnel sa...

Annica: Jag kan inte förstå att ett företag kan bära sig åt på det sätt som jag läser på nätet. Ett dåligt rykte måste ju vara förödande.

Yvonne: Jag brukar inte heller svara när det kommer konstiga samtal men av någon anledning gjorde jag det just den här gången.

Helena: Jag fick en så obehaglig känsla av just det här samtalet. Känner aldrig likadant när de ringer från Hemmets Veckotidning eller ICA-kuriren

Anders sa...

Jag har inget emot telefonförsäljare. I och med att Nahide har enskild firma får vi nog fler påringningar än de flesta. När samtalet är slut brukar jag ha sett till att försäljaren är mer förvirrad än jag är själv. Kan dock leda till lite dåligt samvete ibland, en del av dem är ju bara stackare som försöker göra ett jobb som påtvingats dem.

Gunnel sa...

Anders: Det finns telefonförsäljare som jag älskar.
Min vuxna barnbarn t ex. Den äldsta var det under en kort period för många år sedan och den yngre är det just nu. Tror de har/hade blandade känslor inför jobbet och ingen vill nog hålla på med det för gott. Knappast någon får så mycket skäll på jobbet som telefonförsäljarna.