torsdag 16 december 2010

Reklam i min låda

Inte lätt att stava rätt.
-
Min äkta hälft gillar reklam. Hans bästa tid är nu! Han sitter i soffan omgiven av dagens skörd och läser om hur billig gurkan är på Willys och att man kan få tre burkar sill för tio kronor på Kvantum. Coop Forum är billigast på rödbetssalladen och den färdigkokta skinkan ska man köpa hemma på vår egen ICA-affär.

Jag delar inte riktigt hans entusiasm. Jag vill sätta en lapp på brevlådan som säger att vi inte vill ha reklam. Varför ska man slösa med papper så till den milda grad? Känner irritation över Postkodlotteriets återkommande reklam som bygger på att man måste vara med i lotteriet, annars kan det hända att grannen blir rik och man själv blir utan.

"Men tänk", säger gubben min, "tänk på alla som får jobb tack vare reklamen. Alla som utformar och trycker reklamen och alla ungdomar som bär ut den. Vill du göra dessa människor arbetslösa?"
-
Nej, tänkte inte på det!
-
Hej, hej!


8 kommentarer:

Peter sa...

Åkte inte ni omkring med Emma och delade ut reklam tidigare?

Lennart sa...

Postkodlotteriet sätter in en spärr om du mejlar dit. Tänk på oss på landsbygden som får se vart vi ska åka när reklamen kommer.
Vi har inte affärer överallt och kan välja som ni kan.
Kallrökte faktisk lax till julbordet idag!
Anita läste just att akutavdelningen i Malå är stängd över julen. Jour finns på annan ort!
Snart är nog konsum och Ica stängda över julhelgen. Mat finns på annan ort!

Gunnel sa...

Vi hjälpte Emma några gånger när reklambuntarna var alltför tunga.

Det jag säger om reklamen är rena lyxgnället, jag vet! Att akutavdelning på sjukhuset stänger, det är rena rama allvaret och alldeles förfärligt bedrövligt. Håll er friska!

Anders sa...

I vårt hushåll är det hustrun som granskar extrapriserna hos Coop Forum. ICA är inte aktuellt eftersom vi inte vill göda kapitalisterna.

Reklam - måste man ta emot annars missar man viktig information från Landstinget t ex som utdelas tillsammans med annan reklam.

Annica sa...

Eftersom det kommer så lite post numera så är det riktigt trevligt med reklamen. Kom inte den så skulle man kunna avskeda alla brevbärare (högre arbetslöshet) och skrota alla brevlådor (mer jobb för skrotfolket, mindre för lådtillverkarna).
Jag gillar reklamen, med den ska vara saklig och rejäl. Inget fjomp och bjäfs som i viss TV-reklam.

Gunnel sa...

Anders: Som trogen Konsumkund (Coop Arena är väl ett fint namn) så har du väl även dina försäkringar hos Anders S i Folksam.
Annica: Alla verkar gilla reklamen utom jag. Så ensam jag blev i min klagan. Men jag fortsätter att klaga. TV-reklamen är värst. I gårkväll satt jag och retade upp mig på att tjejer bara framställs som våp och gubbar som töntar.

Lennart sa...

Gunnel; både jag och Anders är med i konsum nord med säte i Umeå, så det där med coop arena har jag slutat betala till.
Annars var det 2 meter höga snödrivor på vägen hit i morse, ingen plogbil så jag har gjort ett hål med traktorn för det arbetande folket.
Nu ska vi in till malå och köpa skinka m.m enligt senaste reklamutskicket från konsum nord.

Anders sa...

Jag har varit försäkrad i Folksam sedan 1947, farsan tog en livförsäkring hos n´Konrad när jag föddes, han tyckte väl jag såg ämlig ut.

Nu för tiden har jag en personlig rådgivare hos Folksam, han kommer hit en gång per år och dricker kaffe.