tisdag 7 december 2010

Gott eller nyttigt

Vi bakar vårt bröd,
i vårt anletes svett,
med rågmjöl och grahams
och olja som fett.
För det ska bli nyttigt
vårt dagliga bröd,
vitt mjöl och socker
kan lätt bli vår död.
-
Kanske var det för mycket rågmjöl eller för lite sirap. Julbrödet blev präktigt och gott, men inte supergott. Vi lider under en sundhetens tyranni som säger att det mesta som är vitt och ljust är också farligt, så därför blev det för lite vetemjöl i degen.
Mörk choklad är såååååå nyttigt. Man behöver så lite av chokladen för att vara nöjd. I själva verket är man nöjd redan innan man börjat äta av den. Den är ungefär lika upphetsande som brysselkål. Man behöver bara titta på vilka bitar som blir kvar i Alladinasken, för att förstå att vi ljuger för oss själva när vi hyllar den mörka chokladen. Ljus choklad står för njutning, mörk för självplågeri.

Tillbaka till brödet. På bilden står gräddarmästare Lindbergh själv, redo att ge sig i kast med dagens uppgift.
-
Hej då!




11 kommentarer:

Annica sa...

Gräddarmästaren ser ut att vara mycket kompetent och helt hängiven sin ansvarstyngda uppgift när han kollar bakugnens lågor.

Mörk choklad och brysselkål - en lysande jämförelse! Jag ogillar båda. Men ljus choklad... MUMS!

Gunnel sa...

Bra att du håller med mig om chokladen. Trodde jag skulle få mothugg.

Lennart sa...

Anita funderar över vad du bakar. Är det månne rågkaka? Olja i en bagarstuga, har vi hamnat i Italien? I ursprungsmarkerna runt Mörttjärn gäller även vetemjöl och margarin.
Vill du ha hjälp? Ring Poolia.

Gunnel sa...

Det är rytmen i versen som gjorde att jag skrev olja. Nog är det margarin som gäller även här i Luleå. I dikt får man ljuga har jag hört.

Peter sa...

Mörk choklad passar bäst till kaffe och en liten whisky eller till julölen.

Gunnel sa...

Stackars pajk som tvingades se Djurgården-Luleå.

Din moder vill varken ha mörk choklad, whisky eller öl. Men kaffe och dajmglass sitter fint.

Lennart sa...

Väles mej som ska till Staan idag. Peter verkar ha börjat hetsäta, vilket han trodde att andra skulle göra förra veckan!

Anders sa...

Finns det mörk choklad i Alladinasken? Jag trodde det bara var fråga om ljus eller ännu ljusare choklad. Hur kan man säga att man tycker om choklad när man inte tycker om äkta CHOKLAD?

Jfr Kalles kaviar och Eiderns. Kalles innehåller 20% torskrom och 80% rökt fett. Eiderns innehåller 80% torskrom. Hur kan man påstå att man tycker om kaviar när man inte tycker om äkta KAVIAR?

Yvonne sa...

Så duktiga ni är!!!Jag vill nog ha lite sött i brödet också tyvärr!!Jag gillar faktiskt mörk choklad ,men måste nog erkänna att ljus är snäppet bättre.Vit choklad däremot,tycker jag är äcklig om den inte är blandad med något,t.ex.färsk frukt.

Gunnel sa...

Det kanske är Paradis som har både mörk och ljus choklad. Sak samma, det är de mörka bitarna som alltid blir kvar. Förklara det den som kan?

Den vita chokladen är sliskesöt och väldigt populär i "Halvåtta hos mig."

Annica sa...

I "Halv åtta hos mig" äter de ju nästan vad som helst. Pilgrimsmusslor på alla möjliga vis verkar t ex vara väldigt gångbart. Jag äter hellre blodpudding med bacon och lingonsylt.

Ska man äta mörk choklad tillsammans med kaffe, whisky och/eller julöl för att den ska smaka, så förstår jag varför jag inte gillar mörk choklad.