onsdag 21 september 2011

Vad är humor?

Dubbelklicka och se regnbågen kämpa för att synas bland molnen.

En ledamot i kommunfullmäktige föreslog att man skulle satsa mer på turismen.
"Vi borde köpa sex gondoler och placera i sjön."
En sparsam ledamot opponerade sig:
"Det är slöseri med skattemedel. Varför inte börja med två, en hane och en hona och låta naturen ha sin gång."

Den här historien är ett urklipp från Expressen. För hur skrattframkallande en lustighet än är, så kommer jag inte ihåg den efteråt om jag inte klipper ut den.

Men det finns ett undantag och det är en historia som jag hörde som ung och som jag fortfarande kommer ihåg. Den är småfräck och den ska berättas på Malå-bondska och av dessa två skäl är den omöjlig att skriva ner i min blogg. Synd!


Igår var vi på teatern och lyssnade på bl a Tomas Deutgen och Anna-Lena Brundin. Det var mycket skratt under föreställningen, men så här efteråt kommer jag bara ihåg hur A-L konstaterade att vid högre ålder talar vi alltid om plus. Man är 50 plus till den dag man fyller 60. Men man hör aldrig talas om en 18-åring som säger att han är 10 plus. Det kanske inte låter så kul när man skriver ner det, men det gav mycket skratt på teatern. Sen ägnade hon sig åt mäns privata delar och det är ju alltid humor.

En lokal förmåga "Hantis" läste egna limerickar. En del var roliga, någon var plump. Var gränsen mellan rolig och plump går, är nog olika hos oss människor, men limericken om Lisa Syrenen och buskiga grenen, den var på gränsen.


Till slut ännu en historia om politiker som gör bort sig:
Den gamle kyrkoherden bönade inför kyrkorådet om att få en ny kandelaber till kyrkan. Han tjatade och bad, men satte sig slutligen ned och tjurade. Då reste sig kyrkorådets ordförande och sa:
"Jag förstår mycket väl kyrkoherdens önskan, men vad ska vi med en kandelaber till? För det första är det ingen i församlingen som kan spela på den och för det andra, så vad kyrkan behöver är mera ljus.

Ha en rolig dag!


3 kommentarer:

Annica sa...

Dina två förtjusande historier bevisar att det är inte alltid de folkvalda har full koll på världen omkring. Något som vi ju i.o.f.s. vetat länge...

Jag anser att humor och goda skratt är livsnödvändigt. Men vi människor skrattar åt olika saker. Det som får mig att dra på smilbanden kanske inte alls är roligt för någon annan. Humor är en personlig upplevelse. Plumpa skämt är bara plumpa. Skämt ska ha lite finess.

Gunnel sa...

Annica: Vi har väl aldrig skrattat så mycket som när vi gjorde vår berömda inspelning av "Seeman" på tyska. Det var stor komik.

Annica sa...

Hade Youtube funnits då så skulle hela världen äntligen fått något kul att skratta åt.