fredag 16 september 2011

Föreningsliv


Vid ett telefonsamtal med min kusin, påminde hon mig om att vi som 11-åringar startade en förening som hette TDF, en förkortning för "Två damers förbund." Vad vi hade för avsikt med föreningen minns ingen av oss, men som 11-åringar kände vi oss kanske som damer, eller också var det en förberedelse för det vuxenliv vi tänkte oss leva.


Långt senare bildade en väninna och jag "Fumliga fingrar", vars ändamål var att färdigställa alla gamla halvbroderade bonader och dukar som fanns i våra gömmor. Vi öppnade gemensamt bankkonto och sparade till något, jag är osäker på vad. Vi kom så långt att vi visade varandra de arbeten vi tänkt färdigställa, men så sinade energin och bankboken avslutades.

Dubbelklicka - och läs.

Estetikgruppen "Feis", bildades av samma väninna och bloggerskan någon gång på 80-talet. Föreningens mål och mening var och är något diffus, men har ingenting att göra med de två medlemmarnas utseende, utan är mera en protest mot kladd på husväggar och snusloskor på gatorna. Vi har inte kommit längre än att vi sagt "Fy, vad äckligt", eller "Det ser för bedrövligt ut", ett antal gånger, men man kan inte kräva mer av två äldre, lätt förbrukade damer.

Men nu, mina vänner, tänker jag gå med i föreningen Luleå Hockey. Där är vi fler än två medlemmar och det enda man behöver göra är att betala medlemsavgiften och se glad ut. även när det går dåligt.

Trevlig helg!


5 kommentarer:

Lennart sa...

Har du kvar den där IOGT-tavlan ? Jag har sett den någonstans för länge sedan.
F.ö trodde jag inte att du har så stor pension så du kan kasta bort pengar på Luleå hockey.
Köp en flaska rött och en filebit och njut istället. Ett billigt och bra tips från mej!

Annica sa...

Kära väninna, jag tror att du förträngt att vi faktiskt broderade under ett par Fumliga Fingrar-träffar. Sedan övergick vi till att enbart pladdra och lyssna på musik. Inte så dumt det heller.

Och FEIS (För Estetiken I Samhället) avslutade vi när vårt uppdrag så småningom blev alldeles för betungande. Det blev för jobbigt att klara av all "fulbekämpning" på två personer. Och trots att vi tog det som ett kall.

Till sist måste jag verkligen protestera mot ordvalet "två äldre, lätt förbrukade damer". Vi är två puddingpinglor i våra bästa år, kanske lite övermogna men icke alls förbrukade.

Anders sa...

Vet du vem som gjort IOGT-tavlan? Har för mig att den hängde över byrån i "finrummet" i Mörttjärn.

Man ska inte vara med i föreningar. Varje gång man gör misstaget att gå på årsmötet blir man vald till något obehagligt som inkräktar på den egna dyrbara fritiden.

Peter sa...

Som Grucho Marx uttryckte det. "Jag skulle aldrig gå med i en förening som vill ha mig som medlem"

Gunnel sa...

Lennart: Tavlan kommer fråm Mörttjärn, finns numera på väggen hos sonen i Vendelsö.
Min pension är liten, men nog räcker den till en medlemsavgift.

Annica: Jag skäms å det gruvligaste för att jag kallat dig en lätt förbrukad dam. Det gäller ju enbart mig. Om du med pudding menar något som dallrar så stämmer det ganska bra på övertecknad.

Anders: Ingen aning om vem som gjort tavlan. Men den är barndomsnostalgi. Håller med dig om att man ska akta sig för obehagliga årsmöten.

Peter: Kanske inte ska gå med då. De har ju klarat sig bra tidigare även utan mitt medlemsskap.