onsdag 25 maj 2011

Social kompetens


Vi som sökte jobb på 50- och 60-talen var populära. Vi behövde bara visa upp våra truliga trynen för arbetsgivaren och jobbet var vårt. Vi fick fast och trygg anställning oftast redan vid första försöket.


Idag ska den sökande ha SOCIAL KOMPETENS. Vare sig man söker som skogsarbetare, eremitforskare eller traktorförare är det den sociala kompetensen som är det viktigaste. Blyga och buttra göre sig icke besvär. De bara jobbar och saknar förmåga att föra en intressant konversation om det senaste som hänt på arbetsplatsen.

Det ovan skrivna har jag läst i DN, som i samma artikel påstår att många forskare numera anser att social kompetens är överskattat. Det babblas för mycket på jobbet, säger forskarna. Och blyga personer har mer empati än sociala personer som ofta vill bada i sin egen glans.


En blandning av bägge sorterna vore väl bra, säger jag, som själv blandar total social inkompetens med stunder av det rakt motsatta. Skulle jag söka jobb idag, hamnade jag säkert i någon fas-1, fas-2 eller fas-3 och det lär inte vara nådigt.

Ha det!

4 kommentarer:

Anders sa...

Jag vet inte så mycket om social kompetens, men jag har hört att det kallas för "social inkontinens" när man pinkar i grannens brevlåda.

Gunnel sa...

Du är rolig du, Anders och en av de mest socialt kompetenta människor jag känner.

Annica sa...

Min sociala kompetens firar triumfer när jag sitter ensam på kammaren. Tillsammans med andra är den usel.

Gunnel sa...

Äsch då! Din och min sociala kompetens är kanske på samma nivå. I små sällskap (2-3 personer) är den utmärkt. I större sällskap är den en katastrof.