onsdag 11 maj 2011

Den spottande mannen


Kall badplats.

Det är en vacker morgon. Stilla lugnt och lagom varmt för en promenad. Att vandra ensam i naturen ger en tid att tänka på allt och ingenting och sen skriva ner resultatet i bloggen.

Den här morgonen går en medelålders man framför mig och röker. Han slänger fimpen och sen avlossar han en spottloska tvärs över gatan. Och nu följer dagens undran.

Varför spottar karlar på gatan? Är det manligt? Har de en större salivproduktion än kvinnor? Är det en svensk företeelse eller är det likadant över hela världen?

Jag lägger ingen moralisk eller estetisk synpunkt på frågan, men tar gärna emot svar. Så om det finns en spottande man som läser min blogg, förklara varför. Och du man, som inte spottar, du är allt bra fin du!!
-
Hej!

6 kommentarer:

Anders sa...

När jag ser någon som kastar skräp brukar jag, om läget känns rätt, ropa: "Hallå, du tappa nåt!". På det viset får man ju känna sig hjälpsam i st f tillrättavisande. Ingen kan ju ha något emot att man är hjälpsam? Somliga har t o m vett om att se lite skuldmedvetna ut när de plockar upp skräpet.

Gunnel sa...

Mycket bra Anders. Men hur gör man med den spottande? "Hallå, du tappa ditt dregel!"

Annica sa...

Man kanske skulle fråga: "Vad gör du med ditt spottöverskott när du är hemma? Det måste bli slirigt på golvet."

Lennart sa...

Jag har sågat ved med motorsåg idag. När munnen är full av flisor och spån har jag spottat men sedan vänt mig mot (mecca) nä Luleå och bett om ursäkt. En arbetande karl måste få tömma munnen på spån och flisor.
Jag skulle dock aldrig tänka mej att spotta på en gata i stan, lite fin måste man ju vara.

Gunnel sa...

Annica: Den repliken måste du testa vid lämpligt tillfälle.
Lennart: Hemma på gården får du spotta så mycket du vill utan att be om ursäkt, du är fin ändå.

Gunnel sa...

Aja,baja Blogspot som stulit ett antal kommentarer.