lördag 31 juli 2010

Kul med loppis

Ibland upplever man den totala lyckan. Man blir uppspelt och euforisk och endast personer med samma intressen förstår.
I mitt fall händer det när jag går på antikaffärer eller loppisar. Att komma in i en butik som har hyllorna fulla med gammalt porslin och glas gör mig alldeles salig. Jag behöver inte köpa, det räcker så bra med att titta. Det ger mig samma lyckokänsla som jag tror
ATT
de personer upplever, som åker långa vägar för att se en konsert med "Kent", eller
de, som ser sitt älskade lag bli mästare i någon idrott, eller
de, som sitter i sin källare och leker med järnvägståg, eller
de, som besegrar det högsta berget i världen och överlever.

Det som gör den ene lycklig är ofta obegripligt för den andre. Men vi mår alla bra om vi får hålla på med ting som gör oss glada. Eller som Lilla fruntimret säger, "Tänk vilken tur att vi har karlar, vem skulle annars klättra upp på Mount Everest för att sätta upp en flagga."
-
Trevlig lördag och gärna en medalj till Fosterlandet.

10 kommentarer:

Anders sa...

Loppisar - där letar jag billiga böcker. Senast sökte jag bland böcker som kostade 20:- per styck. "Du får sex för hundra" sa den säljglada kvinnan. Missförstå? Vad sålde hon? Röd om kinden vandrade jag vidare.

Peter sa...

Vilka vackra såpbubblor. Vem är det som blåser tro?

Gunnel sa...

Billigt men olagligt Anders. Akta dig för de fala loppistanternas förödande lockelser.

Vem blåser såpbubblorna? Farmodern eller barnbarnen. Vet inte. Vi hade i alla fall kul alla tre.

Annica sa...

Som bloggerskan vet så känner övertecknad samma eufori. "Great minds think alike."

De gamla väninnorna sedan 37 år tillbaka (oj, vi är nog inga vårkycklingar längre) har delat många intressen genom åren. Det har varit allt från loppmarknader, auktioner och antikaffärer till musik, konst och poesi. Och vi får inte glömma Fumliga Fingrar och FEIS.

Gunnel sa...

FEIS (För Estetiken I Samhället) är en grupp som under hösten går runt i olika bostadsområden och kollar trädgårdarnas status.
Är det snyggt och välstädat blir det ros, i annat fall ris. FEIS är en hemlig organisation som består av ytterst få medlemmar och husägarna själva har ingen aning om att de blir betygsatta.

Lennart sa...

Jag ska varna Fredrik för den hemliga organisationen. Ska nämligen dit för att fälla en pil i höst och rent estetiskt kunde den ha fått stå kvar men den skymmer de fåtaliga soltimmarna i Luleå

Gunnel sa...

FEIS skulle utan tvekan ge ros till sonfamiljens trädgård. Värre är det för de som bor på Järv 21, där husägarna ett flertal gånger blivit risade.

Tror att Luleå vann eller blev två i solligan i fjol. Vi måste låta någon annan få sola sig i år.

Anders sa...

Om jag får återkomma till min nominering som den bildsköne vokalisten hos Hermanzons: När Gunnel och Nisse gifte sig 1960 sjöng "The Lindbergh Sisters" "Storfiskarn" av Thore Skogman på begäran av släkten. Att Hermanzons uppträder ihop med The Lindbergh Sisters vore ju önskedrömmen.

Gunnel sa...

Är det sant? Det kommer jag inte ihåg. Men systrarna plus lillebror är fortfarande goda sångare.

Annica sa...

Som en av de två medlemmarna i FEIS kan jag inte påminna mig att J 21-ägarna blivit risade - någon endaste gång. Där brukar ju de ljuvligaste rosor och andra växter doftande blomma och buga välkommen.