onsdag 10 april 2013

Hemmafruns pyssel


Jag hittade en gammal veckotidning från 50-talet med goda råd till hemmafrun. Så här behandlar man en trött make när han kommer hem från sitt tunga värv. 

1. Eliminera alla oljud. Dammsugare och tvättmaskin skall vara tysta. Säg till barnen att hålla sig lugna.

2. Ge din man ett stort leende och visa att du är glad över att se honom. Låt honom prata, ty det han säger är mycket viktigare.

3. Låt honom få det bekvämt. Ha en kall drink redo och erbjud dig att ta av honom skorna. Tala till honom med mjuk och behaglig röst.

4. Fråga inte vad han gjort under dagen. Kom ihåg att han är husets herre och alltid gör sitt bästa. Du har inte rätt att ifrågasätta honom.


Själv var jag hemmafru under andra halvan av 60-talet och i början på 70-talet och tiderna hade förändrats.

Aldrig tog jag av honom skorna, ofta blev han ifrågasatt och inga drinkar serverades. Den mjuka och behagliga kvinnorösten kunde stundtals höjas i skarp falsett, för det jag hade att säga var mycket viktigt och dammsugaren fick han sköta, eftersom jag inte gillade oljudet. 50-talets ompysslade herre hade drabbats av 70-tal.

-------------------

Hur ska jag nu avsluta det här blogginlägget så att det inte blir för långt. Kanske med en punkt.

Godmorgon!

6 kommentarer:

ME sa...

Veckotidningar har alltid gett fåniga råd. Det gör de även idag.

Gunnel sa...

ME: Numera är kvällstidningarna lika duktiga på fåniga råd. Har just sett bantningsprogrammet med David Hellenius.

Annica sa...

Milda makter! Tillvaron måste ha varit ganska behaglig för 50-talets knegande män.
I all media ges fåniga råd emellanåt.

Gunnel sa...

Annica: Goda råd är dyra, det är väl därför vi bombarderas med dåliga.

Peter sa...

Ännu värre nu för tiden. Aldrig att man får en kall drink och kan chilla efter en hård dag. Ibland är man t.o.m. hemma före sin fru.

Gunnel sa...

Peter: Stackars er som missade 50-talet. Nu är det ni som får le när hustrun kommer hem.