tisdag 10 januari 2012

Munkarnas år


"Pimpad munk het i år" är en märklig rubrik i Dagens Nyheter. Det låter som en uppiffad man i kloster som vill ut i verkligheten och glömma celibatet, men bilden till artikeln visar att det är friterade munkar (bakverk) som fått nya och vackra glasyrer. Det är årets trend att man ska dekorera sina munkar, precis som man tidigare dekorerat sina cupcakes.

Enligt tidningen kommer det också att bli vanligare att lyxkrogar serverar korv, exklusiv blodpudding och barkbröd, samtidigt som det är en trend att äta helvegetariskt.



Fördelen med att vara ett gammalt fruntimmer är att man ger "blanka sjutton" i att vara trendig, men enligt tidningen så är det ingenting som är så inne 2012 som just den svenska tanten och hennes urgamla recept.

Godmorgon!

7 kommentarer:

Annica sa...

`Pimpad munk´ tycker jag låter väldigt uppiggande. Dessa fromma män skulle verkligen behöva en lössläppt gör-om-mig-dag.

Tyvärr gällde det nu flottyrkokta, väldoftande degringar, sådana som du och jag alltid köper varsin när vi är på marknad eller andra ställen där de säljs från någon ambulerande serveringsvagn. Mums!

Dessa delikata bakverk behöver inte pimpas, de är attraktiva som de är. Till skillnad från klostermunkarna.

Din bild är dock en aning missvisande eftersom den inte visar vare sig fromma män eller flottyrkokta ringar. Den visar makroner/macarons.

Men att pimpa blodpuddingen är en bra tanke. Då kunde den platsa i "Halv åtta hos mig".

Förlåt den lååånga kommentaren. Men är man snaquesalig så är man...

Gunnel sa...

Långa eller korta kommentarer är lika välkomna. Det finns plats för hur mycket som helst.

Naturligtvis hart jag koll på vad som är munkar, så många som jag ätit i min dar. Bilden var bara en illustration av ett dekorerat bakverk vilket som ser läckert ut.

Exklusiv blodpudding är säkert panerad och dekorerad på ett dekorativt och aptitretande sätt.

Annica sa...

Kära väninna! Du FÅR så gärna kalla mig Messerschmidt!

Gunnel sa...

Annica: Sådan tyska använder jag aldrig. Jag vill bara kalla dig kunnig, påläst och informativ.

Dessutom tack för fikat idag, du kakornas mästare!

Annica sa...

Varsågod för fikat! Gör om besöket! Kakorna väntar i frysen.

Du kan väl åtminstone kalla mig för Besserwisser. Jag vet att du vet hur munkar (bakverken) ser ut.

Yvonne sa...

Jag gillar munkar med vanilj i(på tok för mycket)Dom där rosa och grön och lila sakerna man ser,faller inte mig i smaken,tror jag(bäst att tillägga)

Gunnel sa...

Annica: Besserwisser är ett ord som endast används av mig i samband med diskussioner med en mig närstående man.

Yvonne: Mina favoritmunkar är de man köper på stan i samband med marknad och som är dränkta i socker. Jag vill inte heller ha rosa eller gröna.