lördag 30 april 2011

Nostalgi


En gång för länge sedan, stod jag vid majbrasan i min barndoms by och någon kom förbi och berättade att en prins blivit född i kungariket. Tidigare fanns bara prinsessor. Genom hela riket ljöd en suck av lättnad. Monarkin var räddad, ty på den tiden var flickor veka varelser, som inte klarade av att bli vare sig  präster eller regenter.


Under tonåren blev valborgsmässoafton den kväll när man bytte från vinter- till sommarkläder. Oavsett väder blev det sommarkappa, kjol, nylonstrumpor med söm och tunna skor. Huttrande av köld stod man och lyssnade till Malå manskör som sjöng vackert i "Var skog har nog sin källa", för att veckan efteråt insjukna i urinvägsinfektion och feber. Därifrån kommer uttrycket "den som vill vara fin, får lida pin."

Denna dag är det återigen valborgsmässoafton, den nyfödde prinsen blir pensionär och jag har åstadkommit ett nostalgiskt blogginlägg..

Ha en underbar valborg!

3 kommentarer:

Annica sa...

Valborgsmässoafton 2011 är snart över, men jag slänger in en kommentar ändå.
Vad jag känner igen det där med sommarkläder på, hur kallt det än var. Usch, vad man frys!

Kungen har nu blivit folkpensionär, men tänker inte lägga av med kungeriet och börja mata fåglar. Nog skulle det vara kul med Victoria som regent.

Gunnel sa...

I går kungen, i dag arbetets söner. Vi firar alla!

Mama sa...

Vår otrogne kung behöver inte firas. Men gå ut på gatorna och fira ARBETETS SÖNER OCH DÖTTRAR.