torsdag 14 april 2011

Bestämda åsikter


Min allra närmaste omgivning brukar påstå att jag kan vara hamig och mesig och liksom Hasse Alfredssons revyfigur inte ha några bestämda åsikter alls.

Det stämmer inte när det gäller idrott. Jag är en lokalpatriot av värsta sort och helt klar över vilka som är mina hjältar och viker inte från min åsikt.

Det stämmer inte när det gäller kungahuset. Victoria bör bli regent i Sverige och ingen ska komma och sparka henne från det jobb hon är så perfekt för.

Det stämmer inte när det gäller politik. Där är jag helt klar över hur landet ska styras. Tyvärr finns det inget parti, som har riktigt samma åsikt.


Så egentligen är jag ett rivigt fruntimmer som vet vad jag vill och har bestämda åsikter om det mesta.
Men allt detta är dolt bakom en försiktig uppsyn som kan lura även de som står en närmast.

Så den person som framstår som snäll, ödmjuk och lågmäld, kanske i hemlighet döljer en riktig satmara och bakom den elake, tvärsäkre och högljudde kanske i själva verket finns en empatisk mjukis.

Ha det!

2 kommentarer:

Annica sa...

Bakom mitt gulliga, mulliga yttre döljer sig både en vulkanisk satmara och en lättrörd mjukis. En närstående kallar mig ömsom Järnlady, Thatcher, Selma (Lille Fridolfs riviga fru), Rävkärring, Gulliga tanten och Pinglan. Allt stämmer utom det sista.

Gunnel sa...

Det var värst! Rävkärring och pingla var ena riktiga motsatser.

Vad kallar du den närstående?