måndag 4 april 2011

Goda gärningar

I dag borde jag skriva om goda gärningar. Det där som gör att vi platsar i himlen. Det behövs dessutom i bloggen som motvikt till syndabekännelser och dåliga samveten. Ifall HAN däruppe finns och läser bloggar, så kan det vara bra att ställa sig framför spegeln och upprepa: "Jag är fantastisk, jag är bra, vete sjutton om jag inte är lite intelligent också." Och sen man berömt sig själv även skriva ner det i bloggen.
Till mina goda gärningar hör följande:

1. --
Nej, jag har varken räddat någons liv eller försvarat någon som mobbats eller arbetat utan lön eller tagit hand om hemlösa. Men medelhygglig och medelärlig har jag varit, aldrig elak, bara tänkt elaka tankar ibland. Så om det finns en himmel och ett helvete, så lär jag väl hamna på någon sorts mellanvåning, någonstans mellan Hitler därnere och Moder Teresa däruppe.
Och där på mellanplanet ses vi, du och jag!

-

Hej!

4 kommentarer:

Anders sa...

Undrar på vilket av ställena man har flest kompisar och bekanta? Och var har släkten hamnat?

Gunnel sa...

Jag tror det är små nivåskillnader mellan oss släktingar. Din goda gärning mot mobbing tillåter dig att kliva ett litet trappsteg ovanför mig, men för övrigt tror jag att det är ganska stor uppslutning på mellanplanet både av släktingar och bekanta.

Anonym sa...

Det finns väl en del bonusgubbar och andra girigbukar som borde gå några trappsteg ner.

Annica sa...

Antagligen blir det mellanvåningen för de flesta av oss. Med ett trappsteg hit eller dit.

Men med tanke på alla galningar som verkar befolka jorden nu så torde källarvåningen bli överfull när det är så dags.

Förresten, hur var det i Owe Thörnqvist sjöng i visan "The Long Cool Song"? "...den har asbest uti stussen och en brandsäker resår". Knappast till hjälp för dem som hamnar på bottenplanet.