lördag 26 december 2009

Gästbloggen


Så har man fått ett hedersuppdrag. Skriv ett inlägg på min blogg och var inte oförskämd var de restriktioner som jag blev ålagd. Jag fick gärna kommentera den feministiska vinklingen på denna blogg ,men jag vet inte om den är så tydlig. Min mor visade i alla fall sin feministiska inställning igår när hon konstaterade att det saknades lättklädda killar i tidningsartikeln om fynd på mellandagsrean. Artikeln illustrerades som brukligt med en lättklädd dam iförd underkläder.
-
Jag tror att det känns bättre att tala om snöandet, det är trots allt det samtalsämne som dyker upp oftast så här års . Veckan innan vi åkte hit upp snöade som det sällan brukar göra. Jag skottade snö flera gånger per dag och det tog aldrig slut.
-
I snöstormen var det lätt att minnas en dag i mars 2005. Vi skulle åka till Kina för att hämta vår äldsta dotter Olivia. Planet till Beijing gick från Köpenhamn nio på kvällen och vi skulle ansluta från Arlanda med ett plan som gick sex på kvällen. Tyvärr hade Köpenhamn drabbats av en av de värsta snöstormarna på många år. Planet från Arlanda lyfte först strax före åtta och ingen visste om Beijingflyget skulle vänta eller ej. Vi landade i Köpenhamn efter nio och Beijingplanet hade till vår stora glädje och lättnad inte kunnat lyfta. Vid midnatt fick vi gå ombord och vänta 40 minuer på andrepiloten. När planet äntligen skulle backas ut från terminalen blev vi stående för att ett annat plan frusit fast bakom vårt plan (!). När vi äntligen kom iväg var vi fem timmar försenade.
-
Efter den inledningen på resan blev resten en enkel historia. Olivia har nu varit hos oss i snart fem år och hon blev storasyster för ett år sedan. Olivia har under åren berikat det svenska språket med nyskapande språkliga konstruktioner som uppledigt (upptaget), mina trådar (midnatt råder), flyggardiner (flygvärdinnor), m.fl.
-
Så vill jag passa på och tacka för mig och önska alla som råkar läsa detta ett GOTT NYTT ÅR och lycka och välgång under kommande decennium. Passa gärna på att fira nyår flera gånger vi firar den 31/12 och den 9/2 (kinesiskt nyår), men prova gärna t.ex. persiskt nyår eller något annat lämpligt.
-
Tack för mig
Peter Lindberg

2 kommentarer:

Annica sa...

Peter, välkommen som gästbloggare! Du sköter dig bra - dags att starta en egen blogg?

Anders sa...

Jag är mycket stolt över alla mina 4 syskonbarn och glad för att det tycks gå så bra för dem. Lite synd att de bor så långt bort så man inte kan utnyttja dem mer, för enklare ärenden och så (sånt som de klarar av). Just nu skulle jag t ex behöva nån för den ansvarsfulla uppgiften att skotta av altantaket. Nåt så otroligt vad det har snöat!