måndag 21 december 2009

Gamla rim


Ett julrim ska vara så fyndigt, att den som får gåvan inte ska kunna gissa sig till vad som finns i paketet. Så står det i en artikel i dagens tidning och när jag tittar på gamla sparade julrim så har jag nog bara ett som duger. Vad finns i paketet med följande rim?
-
Om du tycker jag är ful,
göm mig då till nästa jul.
Men innan du låter mej lämna scenen,
se vad jag har, emellan benen.
-
Vad som finns i paket med följande rim är betydligt lättare att förstå.
-
Gammal man gör så gott han kan
halkar fram på stigen,
ingen är så spröd som han
det är nog på tiden.
Att han får på häl och tå,
någonting att sätta på,
så han inte glider
när han framåt skrider.
-
ooooooooooooooooooooo
-
Dagliga såpor och sådant trams
ytliga filmer och slims och slams,
det är ej alls någon bra modell.
Nej lyd vårat råd och bli finkulturell.
-
oooooooooooooooooooooo
-
Du skäggige make
med vassaste hakan,
så kramgo du bliver
med gåvan från makan.
-
oooooooooooooooooooooo
-
Slutrimmat!
-
I morgon kommer resten av julgästerna. Hoppas att deras bilfärd genom Sverige blir behaglig.

3 kommentarer:

Annica sa...

Du är en fena i rimmandets svåra konst! Kan man få lite stödundervisning och några användbara proffs-tips?

Lennart sa...

Jag har aldrig rimmat på några paket och vet ej var seden kommer ifrån. Är det något som stadsbor håller på med. Om jag någonsin skulle skriva ett rim så skulle jag stjäla Anders med tissarna, det var riktigt bra,

Gunnel sa...

Mitt första rimmande paket fick jag av föräldrarna. Jag kanske var i början av tonåren och fadern hade skaldat och jag kommer fortfarande ihåg versen:

Om du använder hjärna och mjälte
skaffar du aldrig en sådan hjälte.

Paketet innehöll tofflor.