lördag 5 december 2009

Av gammal vana

Jag sitter alltid på samma plats vid matbordet. Min hälft sitter alltid på platsen mittemot. När vi ska åka med bilen någonstans är det alltid han som går till förarplatsen. Jag sitter alltid på passagerareplatsen och just så vill vi ha det bägge två. Jag sitter alltid på vänster sida i soffan, när vi tittar på teve och han sitter alltid på högersidan.
-
Om denne man skulle försvinna ur mitt liv, står jag där med en 40-tums teve som jag inte kan programmera. Jag har aldrig tankat vår bil. Jag har aldrig rört fjärrvärmereglagen.
-
Om jag försvann ur hans liv, skulle han sitta vid sin teve och runt omkring skulle det samlas drivor av reklam, post och tidningar. Han skulle inte veta var saker och ting fanns, så han fick ägna mycken tid till att leta.
-
Men mannen vid min sida skulle klara sig mycket bättre än vad jag skulle göra. Det smärtar mig djupt att erkänna.
-
Vi två, och säkert många med oss, gör de saker vi är bäst på och det är inte så bra om någonting i våra liv skulle förändras.
-
Vad gör vi då åt detta problem?
-
Svar: Ingenting, absolut ingenting!

10 kommentarer:

Annica sa...

Det är aldrig försent att lära sig nya saker. Makan provtankar bilen, provpillrar på fjärrvärmeknapparna, provprogrammerar TVn - med maken som stöd och hjälp. Och maken provplockar bort reklam, post och tidningar och kollar igenom var saker och ting har sina platser - allt medan makan vägleder och ger goda råd. Lätt som en plätt! Det kan bara bli ett vinn/vinn-resultat.

Anders sa...

Min fru och jag är medvetna om denna problematik så vi brukar byta roller ibland - betala räkningar, programmera DVD m m.

Värst är det när hon ska köra bil, hon kör som den turkiska hon är d v s som en egotrippad biltjuv. OBS detta är inte bara mina ord, verkmästaren på Gustafssons Bil berättade att han försökt hänga efter henne med sin Kawazaki flerahundra. Han fick ge sig mot hennes Suzuki med 75 hästkrafter... Själv vet jag inte, jag sitter mest och blundar och håller fast mig i tillgängliga handtag.

Gunnel sa...

Anders: Har hustrun läst vad du har skrivit?

Nahide sa...

Naturligtvis läser jag och godkänner - och censurerar - allt min make skriver. Gör inte alla tänkande kvinnor det? Jag kan inte rå för att jag är en högeffektiv människa och att han är en sådan fegis bakom ratten!

Yvonne sa...

Vi nuddade ju lite vid detta i går vid julmiddagen.Jag har lärt mig massor sen jag blev ensam.Saker som jag inte hade den blekaste aning om att det fanns och hur det skulle åtgärdas om nåt blev fel.Men det gå,med lite envishet.Nog hade det varit bättre förståss om vi bytt sysslor lite ibland,innan det var för sent.Men,som sagt,allt går.

Anders sa...

Raggarna på POND motorklubb i Ursviken brukar sköta om våra bilar. Nahides bil är liten och väldigt gul. Av någon anledning kallar grabbarna där henne för "gula faran", och då menar dom inget politiskt...

Anders sa...

F ö måste jag få fråga vem som är avporträtterad på bilden. Edward Buckethands?

Gunnel sa...

Mannen på bilden är min egen hinkhunk.

Peter sa...

Uppdelningen kan vara på gott och ont. Sirpa hoppas att Olivia växer upp och kan hjälpa henne med teknik. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig med sortering av tvätt. Ty alla har vi våra brister.

Anders sa...

Det är väl lite sent att kommentera detta nu, men vi har just fått fjärrvärme installerad och ingen av oss har ännu haft mod att röra reglagen... Vilka reglage ska röras, och varför?