tisdag 29 januari 2013

Att stjäla andras tid


Vilken tur att tandkliniken via ett SMS meddelade mig att jag hade en tandläkartid dagen därpå. Annars skulle jag ha missat mitt besök och fått skämmas gruvligt. Kan möjligen bero på att jag har så mycket att tänka på och så lite att tänka med. Den senare delen av meningen hörde jag någon lustigkurre i min närhet lägga till.


Någon gång på 70-talet var vi på semester någonstans i Sverige och helt plötsligt kom jag på att det var just denna dag och denna stund jag hade en tid hos gamle Sundvall. Jag skrev ett vykort med en massa förlåt och ursäkta och jag ska betala förlorad tid och fy vad jag skäms. Jag kommer inte ihåg om jag fick betala för den förlorade tiden, men vykortet hade tandläkaren lagt i min mapp och där låg den så länge som han hade sin klinik.


Att inte passa tider är att stjäla andras tid. För det ska man skämmas och det slapp jag idag, tack vare meddelandet på mobilen. Dessutom var det nästan billigt. Vem kan klaga när man "bara" behöver betala 580 kronor för ett besök hos tandläkaren.

Hej!

10 kommentarer:

Anders sa...

SMS? Jag trodde de använde E-malj (som någon annan lustigkurre sa).

Lennart sa...

Besökte tandläkaren för en tid sedan. Han gjorde en delvis ny tand. Efter två veckor gick den av. Fick reparerat på garanti. Det trodde jag inte fanns hos tandläkare.
Sen ska jag till bilprovningen i Arvidsjaur nu kl. 15.10. Har inte fått något minnes sms, få se om jag har någon tid där?

Gunnel sa...

Anders: Att påminna sina kunder är är en köpt tjänst av tandläkaren. (Vette f-n hur det går till.)

Lennart: Lycka till med bilprovningen. Finns det ingen bilprovning i Malå?

Annica sa...

Att vi gärna glömmer bort (förtränger) tandläkartider är bara mänskligt. Vem vill egentligen dit och dessutom (oftast) betala dyrt för plågan?
Håller verkligen med om att den som inte håller tider stjäl tid av andra. Det är nonchalant, ohyfsat och oartigt.

Sist, men inte minst, Anders mycket fyndiga E-majl!!! Jag tänder (!) på sådan humor.

Gunnel sa...

Annica: Ja, det är ens skyldighet att passa tider.

Dessutom Annica blir min bror jätteglad för att du genast förstod hans ordvits. Jag fattar den först nu. Men det blev bara roligare för att jag både får skratta åt den och sen åt mig själv som är så trög i tanken.

Lennart sa...

Det finns inte och har aldrig funnits bilprovning i Malå. Det är Norsjö eller Arvidsjaur som är närmast.
Annars myser jag fast det är tisdag.

Gunnel sa...

Lennart: Vi myser också!

Lennart sa...

Ni som kan posten. Jag har idag mejlat till posten och påtalat att jag får post till mitt kusinbarn Staffan Hermansson Mörttjärn 31.
Jag skrev snällt att jag vid flera tillfällen påtalat detta men att ingen verkar bry sig. Efter sänd, tackade posten för min respons, vad då det betyder men det blir kul att se fortsättningen. Jag bad vördsamt om svar.

Anders sa...

Jag har en teori om att Posten vet vilka Hermanssons som har råd att betala räkningarna som skickas ut och då lämnar man breven där.

"Det skar mig in i märgen så jag frös
när jag bar kravbrev till dom redan rika
och pengar till en medvetslös"

som det heter i visan om den gamle lantbrevbäraren.

Gunnel sa...

Lennart: Du kommer att få ett brev från Posten där de säger att de ska se över sina rutiner, vilket i klartext betyder ingenting.

Anders: Intressant nyskriven text. Politisk satir, kanske?